Svar: Bule på hovedet og spisevægring

17. februar 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Der skal normalt en del til at børn får hjernerystelse, deres knogler er meget bløde og giver derfor let efter, for et slag eller fald mod hovedet. Men det lyder nu som om at din dreng har slået sit hoved en del og at han også derefter har haft hovedpine, været voldsomt forkvalmet og kastet op.

Jeg kan jo ikke se ham og kan derfor ikke vurdere hvor frisk eller pylret han er - men jeg synes ikke han efter 1½ uge stadig skal have kvalme og bule i hovedet - så synes jeg faktisk han bør tjekkes. Hvis jeg var dig, ville jeg derfor ringe til lægen og tale med lægen om hvorvidt det ville være relevant at undersøge ham yderligere - evt. få hans hoved ...

Annonce

... røntgenfotograferet eller scannet.

Kvalme i sig selv og dermed madlede kan I sige selv være tegn på hjernerystelse. Du skriver at han før faldet var meget aktiv motorisk og gjorde ihærdige forsøg på at kravle og komme omkring på egen hånd. Du skriver at han ikke er sløv, men samtidig skriver du også at han har ændret adfærd og at han ikke er aktiv på samme måde efter han slog sig ... Nu kan det at være sløv jo have forskellig betydning alt efter hvordan man tolker ordet, men hvis din dreng er holdt op med motorisk at tumle omkring som han gjorde før faldet, så synes jeg han skal undersøges.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Så ring til lægen, allerede i dag, og få lige talt om situationen endnu engang :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland