Svar: Bule på hovedet og spisevægring
17. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære bekymrede mor
Der skal normalt en del til at børn får hjernerystelse, deres knogler er meget bløde og giver derfor let efter, for et slag eller fald mod hovedet. Men det lyder nu som om at din dreng har slået sit hoved en del og at han også derefter har haft hovedpine, været voldsomt forkvalmet og kastet op.
Jeg kan jo ikke se ham og kan derfor ikke vurdere hvor frisk eller pylret han er - men jeg synes ikke han efter 1½ uge stadig skal have kvalme og bule i hovedet - så synes jeg faktisk han bør tjekkes. Hvis jeg var dig, ville jeg derfor ringe til lægen og tale med lægen om hvorvidt det ville være relevant at undersøge ham yderligere - evt. få hans hoved røntgenfotograferet eller scannet.
Kvalme i sig selv og dermed madlede kan I sige selv være tegn på hjernerystelse. Du skriver at han før faldet var meget aktiv motorisk og gjorde ihærdige forsøg på at kravle og komme omkring på egen hånd. Du skriver at han ikke er sløv, men samtidig skriver du også at han har ændret adfærd og at han ikke er aktiv på samme måde efter han slog sig ... Nu kan det at være sløv jo have forskellig betydning alt efter hvordan man tolker ordet, men hvis din dreng er holdt op med motorisk at tumle omkring som han gjorde før faldet, så synes jeg han skal undersøges.
Så ring til lægen, allerede i dag, og få lige talt om situationen endnu engang :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske