Svar: Diarré - 12 mdr.
13. juni 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Daysi
Nu hvor jeg svarer dig, går det forhåbentlig bedre med din lille dreng:o)
Det er normalt at børn i forbindelse med en forkølelse også får en mave-tarm reaktion og lidt feber. Hos små børn kan feberen komme og gå som du beskriver.
Det er naturligvis problematisk, hvis barnet ikke spiser og drikker. Især væske er vigtigt og manglende væske kan godt fører til svimmelhed som du beskriver, men diarré og manglende væske kan også give barnet elektrolytforstyrrelser og det kan her være nødvendigt at indlægge barnet. Et signal på dette kan være at barnet er sløvt, ikke reagerer som det plejer på f.eks. skiftning, eller at barnet virker hallucineret. Små børn kan f.eks. begynde at tage/fange ting i luften, som ikke er der og større børn kan fortælle at de ser ting, som ikke findes. I en sådan situation skal barnet altid indlægges og fyldes op med væske, samt have taget nogle blodprøver. Forhåbentlig er det ikke gået sådan hos jer.
Når et barn har diarré så er det altid en god idé at give barnet f.eks. havregrød, brød, kartofler, yoghurt mv, så maven har lidt at arbejde med. Rå æbler eller æblejuice er også en god idé.
Med hensyn til penicillin og allergi, så er det sådan at penicillin er en form for antibiotika. Der findes flere former for antibiotika, så hvis man ikke tåler penicillin, så tåler man som regel en anden form for antibiotika. I tilfælde af halsbetændelse er det helt korrekt at behandle med antibiotika, også selv om det kan give tynd mave. En allergisk reaktion er ikke den tynde mave, men f.eks. et udslæt på kroppen, som reaktion på medicinen.
Det kan godt tage tid at komme ovenpå efter en mave-tarm infektion og også en halsbetændelse, så det er godt at du er hjemme hos ham og har den mulighed.
Hvis du ikke føler at du bliver taget alvorligt hos lægen må du altid sige dette åbent og holde fast i at dit barn er anderledes end det plejer at være. Du er som mor den der kender dit barn bedst og de observationer du gør dig, skal du fortælle lægen, som derved bedre kan vurdere situationen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske