Svar: Diarré - 12 mdr.

13. juni 2004

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Daysi

Nu hvor jeg svarer dig, går det forhåbentlig bedre med din lille dreng:o)

Det er normalt at børn i forbindelse med en forkølelse også får en mave-tarm reaktion og lidt feber. Hos små børn kan feberen komme og gå som du beskriver.

Det er naturligvis problematisk, hvis barnet ikke spiser og drikker. Især væske er vigtigt og manglende væske kan godt fører til svimmelhed som du beskriver, men diarré og manglende væske kan også give barnet elektrolytforstyrrelser og det kan her være nødvendigt at indlægge barnet. Et signal på dette kan være at barnet er sløvt, ikke reagerer som det plejer på f.eks. skiftning, eller at barnet virker hallucineret. Små børn kan f.eks. begynde at tage/fange ting i luften, som ikke er der og større børn kan fortælle at de ser ting, som ikke findes. I en sådan situation skal barnet altid indlægges og fyldes op med væske, samt have taget nogle blodprøver. Forhåbentlig er det ikke gået sådan hos jer.

Når et barn har diarré så er det altid en god idé at give barnet ...

Annonce

... f.eks. havregrød, brød, kartofler, yoghurt mv, så maven har lidt at arbejde med. Rå æbler eller æblejuice er også en god idé.

Med hensyn til penicillin og allergi, så er det sådan at penicillin er en form for antibiotika. Der findes flere former for antibiotika, så hvis man ikke tåler penicillin, så tåler man som regel en anden form for antibiotika. I tilfælde af halsbetændelse er det helt korrekt at behandle med antibiotika, også selv om det kan give tynd mave. En allergisk reaktion er ikke den tynde mave, men f.eks. et udslæt på kroppen, som reaktion på medicinen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan godt tage tid at komme ovenpå efter en mave-tarm infektion og også en halsbetændelse, så det er godt at du er hjemme hos ham og har den mulighed.

Hvis du ikke føler at du bliver taget alvorligt hos lægen må du altid sige dette åbent og holde fast i at dit barn er anderledes end det plejer at være. Du er som mor den der kender dit barn bedst og de observationer du gør dig, skal du fortælle lægen, som derved bedre kan vurdere situationen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig