Svar: Sygdom efter børnehavestart

6. februar 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Michelle

Som udgangpunkt mener jeg ikke at børn i dine drenges alder har brug for at være i institution hver dag. Dine børn er der 2 gange om ugen og det lyder meget fint. Dine børn har den store fordel at de har hinanden og dertil kommer at børn i dine drenges alder ikke leger med andre børn, de leger ved siden af hinanden.

De har og kan naturligvis have glæde af at være sammen med andre børn, spejle sig i andre og vil nyde at se andre der er 'ligesom' dem selv, men lege sammen gør de ikke. Behovet for at være sammen med andre, kan godt stilles uden at være i institution dagligt, men f.eks. ved at tage dem i legestue, gå til rytmik, være i mødregrupper, gå på biblioteket osv.

Jeg ved ikke hvad mulighed I har for det og hvordan det fungerer hvor I bor. Hvis 'det normale' er at sende dem i institution og det er der man møder andre børn, så er det jo sådan det er :)

At være af sted 2 x 3 timer lyder ikke af særlig meget og det er utroligt, at de bliver så syge af at være der så kortvarigt. I skal her naturligvis medtænke om der er gode hygiejniske forhold - f.eks. at pusleplads sprittes af mellem hver barn, at både børn og voksne får vasket hænder i forbindelse med næsepudsning, bleskift osv. Og indeklimaet har også meget at sige - der må ikke være fugtigt, træk hen over gulvet osv. Der er naturligvis nogle ting som skal være i orden.

I kan derfor overveje om der er ...

Annonce

... nogle ting i institutionen som kan være bedre og som gør at børnene så let bliver syge, når de er der ...

Når det er sagt, så er det heller ikke alt man kan gardere sig imod. Børn i jeres børns alder kravler jo rundt, putter legetøj i munden, deler sutter med hinanden osv. og der er derfor meget stor risiko for smitte mellem børn netop i denne alder. Det er faktisk meget svært at undgå.

Årstiden taler heller ikke for en periode uden snot og sygdom, det plejer at blive bedre, når det er varmt i vejret og man kan være mere udenfor ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det siges normalt at børn skal igennem to vintre inden deres immunforsvar er så stærkt at de kan gå igennem en vinter uden sygdom hele tiden, så det er naturligvis også en balance imellem at de skal udsættes for en del baktusser for at få modstandskraft og samtidig ikke skal være et sted, hvor de bliver syge hele tiden.

Sundhedsstyrelsen har lavet en bog om "Hygiejne i daginstitutioner", som du måske kan bruge. Det er deres anbefalinger om forebyggelse og sundhedsfremme for børn inden for hygiejne, miljø og sikkerhed. I bogen kan man læse om Daginstitutionernes fysiske rammer, indretning, naturbørnehaver, udeophold, rengøring, institutionens daglige brug og hygiejne, forholdsregler ved ophobning af smitsomme sygdomme og desinfektion. Du finder den via deres hjemmeside: www.sst.dk

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor