Svar: Sygdom efter børnehavestart
6. februar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Michelle
Som udgangpunkt mener jeg ikke at børn i dine drenges alder har brug for at være i institution hver dag. Dine børn er der 2 gange om ugen og det lyder meget fint. Dine børn har den store fordel at de har hinanden og dertil kommer at børn i dine drenges alder ikke leger med andre børn, de leger ved siden af hinanden.
De har og kan naturligvis have glæde af at være sammen med andre børn, spejle sig i andre og vil nyde at se andre der er 'ligesom' dem selv, men lege sammen gør de ikke. Behovet for at være sammen med andre, kan godt stilles uden at være i institution dagligt, men f.eks. ved at tage dem i legestue, gå til rytmik, være i mødregrupper, gå på biblioteket osv.
Jeg ved ikke hvad mulighed I har for det og hvordan det fungerer hvor I bor. Hvis 'det normale' er at sende dem i institution og det er der man møder andre børn, så er det jo sådan det er :)
At være af sted 2 x 3 timer lyder ikke af særlig meget og det er utroligt, at de bliver så syge af at være der så kortvarigt. I skal her naturligvis medtænke om der er gode hygiejniske forhold - f.eks. at pusleplads sprittes af mellem hver barn, at både børn og voksne får vasket hænder i forbindelse med næsepudsning, bleskift osv. Og indeklimaet har også meget at sige - der må ikke være fugtigt, træk hen over gulvet osv. Der er naturligvis nogle ting som skal være i orden.
I kan derfor overveje om der er nogle ting i institutionen som kan være bedre og som gør at børnene så let bliver syge, når de er der ...
Når det er sagt, så er det heller ikke alt man kan gardere sig imod. Børn i jeres børns alder kravler jo rundt, putter legetøj i munden, deler sutter med hinanden osv. og der er derfor meget stor risiko for smitte mellem børn netop i denne alder. Det er faktisk meget svært at undgå.
Årstiden taler heller ikke for en periode uden snot og sygdom, det plejer at blive bedre, når det er varmt i vejret og man kan være mere udenfor ...
Det siges normalt at børn skal igennem to vintre inden deres immunforsvar er så stærkt at de kan gå igennem en vinter uden sygdom hele tiden, så det er naturligvis også en balance imellem at de skal udsættes for en del baktusser for at få modstandskraft og samtidig ikke skal være et sted, hvor de bliver syge hele tiden.
Sundhedsstyrelsen har lavet en bog om "Hygiejne i daginstitutioner", som du måske kan bruge. Det er deres anbefalinger om forebyggelse og sundhedsfremme for børn inden for hygiejne, miljø og sikkerhed. I bogen kan man læse om Daginstitutionernes fysiske rammer, indretning, naturbørnehaver, udeophold, rengøring, institutionens daglige brug og hygiejne, forholdsregler ved ophobning af smitsomme sygdomme og desinfektion. Du finder den via deres hjemmeside: www.sst.dk
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske