Svar: Knopper om munden
6. juni 2003
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er meget normalt at børn slår ud omkring munden, når de begynder at spise anden mad.
De kan slå ud omkring munden, på kinderne og sågar på maven, hvis de f.eks. spiser citrusfrugt, tomat eller lignende og som hos jer, kan grød også gøre det.
Det har intet med allergi at gøre og børnene er ikke i større risiko for at få astma.
Det er kun, hvis der kommer kløe eller irritation inde i munden, at man skal være særlig opmærksom.
Du skal tørre din dreng om munden med en fugtig klud, når han er færdig med at spise. Du kan evt. godt bruge lidt salve, som kan danne en lidt beskyttende hinde, men da udslettet er helt ufarligt og forsvinder igen efter lidt tid, ville jeg ikke gøre noget nærmere ved det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske