Svar: Bange for læger
25. januar 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære Mor
Emilie er nu godt 3½ år - var det ikke en idé at give hende en lægetaske, med blodtryksapparat, sprøjter, plaster, stetoskop og oftalmoskop (til at undersøge ørerne). Det kan man godt få til børn og jeg tænker det kunne være en rigtig god idé at "lege læge" med Emilie og på den måde få gjort hende tryg ved tingene.
Du og Emilie kan skiftes til at være lægen og patienten, I kan også undersøge og behandle far, I kan undersøge og behandle hendes babydukke, bamse osv.
Lån også bøger om at være syg og være på hospitalet, komme til lægen osv. Der findes bøger om disse emner på biblioteket.
Og så nogle gange er man jo i sidste endnu nødt til at lokke barnet med et eller andet "når lægen har kigget dig i ørerne, så får du en vingummi ..." - ikke særlig pædagogisk, men nogle gange nødvendigt, når de drejer sig om lægelige og vigtige undersøgelser :)
Og så synes jeg du skal ringe til de forskellige ørelæger i området og sige at du har brug for at der bliver sat lidt ekstra tid af, fordi din datter er meget bange for læger og at det er vigtigt at der er tid til at hun kan blive modtaget stille og roligt ...
Rigtig meget held og lykke med det projekt.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske