Brev:
Bange for læger
25. januar 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Bange for læger
Hej Helen
Emilie har arvet min tendens til at forkølelser sætter sig på ørerne pga. smalle eustatiske rør. Hun har kun en enkelt gang haft decideret mellemørebetændelse, men får jævnligt stærkt nedsat hørelse i kortere eller længere perioder. Hun klager meget sjældent over ondt i ørerne og når hun gør er det ikke en egentlig smerte.. der er ingen gråd.
Det store problem i den forbindelse er at hun er så bange for at blive kigget i ørerne at det stort set er umuligt.
Senest har vi oplevet at en Øre- næse- halsspecialist efter blot 2 min. sagde at han da sandelig ikke kunne undersøge hende, når hun skulle være så vrangvillig (tydeligvis uopdragent i hans øjne). Det kunne han ikke bruge tid på, så der måtte jeg efter 4 min. sige kom Emilie vi går (og kommer aldrig igen). Jeg var rystet. Hvad gør man så lige så specialisterne afviser én.
Vi har naturligvis talt og forklaret op og ned af vægge med Emilie - men det at børn kan se fornuften gør dem jo ikke mindre bange og hun er virkelig angst.
Det handler ikke kun om ører - det er alt fysisk hun har en stærk modstand imod; vi kan f.eks. ikke tage hendes temperatur med hverken den ene eller den anden type og lægen må end ikke lytte på bryst og ryg, kigge i halsen m.m.
Hun er ikke bange for vores egen læge som sådan, men de skal bare ikke røre hende!
Jeg kan ikke få øje på en specifik oplevelse, der kan have startet det. Det har altid været sådan.
De gange hun har skulle kigges i ørerne har vi været 2 om at holde hende, og selv da, er det svært for lægen.
Det piner mig, at vi ikke kan komme til at hjælpe hende til at blive rask/høre, og det piner mig, at det hver gang ender i overgreb.
Hvad i alverden kan vi gøre for at hjælpe hende af med hendes skræk - og for at finde en ørelæge, som kan hjælpe og ikke blot føje en dårlig oplevelse til rækken.
Emilie har i øvrigt et jernhelbred og er stort set aldrig rigtig syg - men enhver lille dryptud lukker ørerne. Jeg har forsøgt med næsespray - men det vil hun selvfølgelig heller ikke, det plejer ellers tit at virke for mig.
Hjertesuk fra en mor, som gerne snart vil tale med sin datter igen ;-)