Bange for læger

25. januar 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Bange for læger

Hej Helen

Emilie har arvet min tendens til at forkølelser sætter sig på ørerne pga. smalle eustatiske rør. Hun har kun en enkelt gang haft decideret mellemørebetændelse, men får jævnligt stærkt nedsat hørelse i kortere eller længere perioder. Hun klager meget sjældent over ondt i ørerne og når hun gør er det ikke en egentlig smerte.. der er ingen gråd.

Det store problem i den forbindelse er at hun er så bange for at blive kigget i ørerne at det stort set er umuligt.

Senest har vi oplevet at en Øre- næse- halsspecialist efter blot 2 min. sagde at han da sandelig ikke kunne undersøge hende, når hun skulle være så vrangvillig (tydeligvis uopdragent i hans øjne). Det kunne han ikke bruge tid på, så der måtte jeg efter 4 min. sige kom Emilie vi går (og kommer aldrig igen). Jeg var rystet. Hvad gør man så lige så specialisterne afviser én.

Vi har naturligvis talt og forklaret op og ned af vægge med Emilie - men det at børn kan se fornuften gør dem jo ikke mindre bange og hun er virkelig angst.

Det handler ikke kun om ører - det er alt fysisk hun har ...

Annonce

... en stærk modstand imod; vi kan f.eks. ikke tage hendes temperatur med hverken den ene eller den anden type og lægen må end ikke lytte på bryst og ryg, kigge i halsen m.m.

Hun er ikke bange for vores egen læge som sådan, men de skal bare ikke røre hende!

Jeg kan ikke få øje på en specifik oplevelse, der kan have startet det. Det har altid været sådan.

De gange hun har skulle kigges i ørerne har vi været 2 om at holde hende, og selv da, er det svært for lægen.

Det piner mig, at vi ikke kan komme til at hjælpe hende til at blive rask/høre, og det piner mig, at det hver gang ender i overgreb.

Hvad i alverden kan vi gøre for at hjælpe hende af med hendes skræk - og for at finde en ørelæge, som kan hjælpe og ikke blot føje en dårlig oplevelse til rækken.

Emilie har i øvrigt et jernhelbred og er stort set aldrig rigtig syg - men enhver lille dryptud lukker ørerne. Jeg har forsøgt med næsespray - men det vil hun selvfølgelig heller ikke, det plejer ellers tit at virke for mig.

Hjertesuk fra en mor, som gerne snart vil tale med sin datter igen ;-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor