Svar: Vores ældste søn har fået konstateret mælkeallergi
11. januar 2010
Alder:
11 mdr.
Kære bekymrede mor
Til børn med mælkeallergi anbefales Nutramigen eller Profylac helt op i 3 års alderen eller længere. De højt-hydrolyserede modermælkserstatninger dækker barnets behov for energi, kalk og andre næringsstoffer.
Til de få børn som heller ikke tåler Nutramigen eller Profylac anbefales aminosyrebaseret modermælkserstatning (f.eks. Neocate). Jeg kan dog godt forstå du ikke vil købe 4 pakker og bruger 2400kr på dette, når du ikke ved om hun vil drikke det. Derfor synes jeg du skal vente og se hvad lægen siger, når I skal på sygehuset. De kan jo prøve at give hende Neocate der og se hvordan hun reagerer :)
Med hensyn til rismælk, soyamælk og andre alternativer til komælk så skriver Sundhedsstyrelsen: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, 2005).
Hvorvidt det skader jeres datter at få alternative mælkeformer tør jeg ikke svare på, men ud fra det sundhedsstyrelsen skriver, så kan det ikke anbefales. Hun har brug for de vitaminer, mineraler og proteiner, som hun kan få via mælken og det bedste er hvis hun kan få en modermælkserstatning som hun kan tåle.
Du fortæller at du ammer og det er super godt, det skal du naturligvis blive ved med så længe både du og din datter har det godt med det. Når du vælger at stoppe skal hun naturligvis have et alternativ og hvis hun slet ikke drikker nogen form for mælk, neocate eller andet, så skal du naturligvis sikre hendes behov for kalk og vitaminer osv. på en anden måde. Det er du nødt til at drøfte med lægerne på sygehuset. Der er på afdelingen sandsynligvis også tilknyttet en diætist, som kan rådgive dig omkring dette. Du kan også bede din læge om at få en henvisning til en klinisk diætist, som ved noget om mælkeallergi og børn.
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske