Svar: Feber og feberkramper

10. december 2009

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Jette

Tak for dit brev, det er godt du skriver.

Det er fuldstændig urimeligt at din dreng stort set har feber altid og at I skal opleve feberkramper med under 1 måneds mellemrum. Det skal naturligvis undersøges og det er vigtigt at finde en årsag!

Det er helt okay at I bliver indlagt hver gang, du skal ikke være ked af at ringe efter en ambulance, når din dreng kramper, er blå og tydeligvis har brug for hjælp. Der er jo også tale om meget langvarige anfald - op til ½ times varighed. Du er ikke pylret, hysterisk eller andet - Du reagerer fuldstændig som du skal og bør og du må gerne holde fast i at du nu vil have ham udredt.

Jeg ved ikke hvad sygehus du hører til, men hvis du oplever at I ikke bliver taget alvorligt, hvor I har været flere gange og tingene bliver slået hen, så tal med din læge om hvorvidt I kan blive henvist til en børneafdeling på et andet sygehus. De er helt relevant at din dreng bliver grundigt undersøgt og man finder ud af hvad det hele handler om.

Har lægerne ikke givet dig nogen råd omkring hvordan du skal handle, når det sker? Har de talt med ...

Annonce

... dig om brug af smertestillende og febernedsættende medicin? Har de talt med dig om brug af f.eks. stesolid, når din dreng kramper, for at få krampen til at stoppe og din dreng til atter at falde til ro?

Det er rigtig vigtigt at du bliver vejledt ordentlig i hvordan du skal forholde dig, når du oplever at din dreng kramper.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er også en god idé at holde fast i at din dreng skal undersøges for epilepsi. Feberkramper varer normalt ikke mere end få minutter af gangen og når din dreng kramper i 20-30 minutter og samtidig virker til at få det dårligere og dårligere for hver gang - så er det helt relevant at få undersøgt om det er en anden type kramper han har.

Så mit råd til dig er at lytte til den fornemmelse du har og kræve at din dreng bliver grundigt undersøgt. Tal med din læge om hvor de er bedst til dette og bed om at få en henvisning til den afdeling. Jeg synes ikke du overreagerer og det handler ikke om at du selv er syg, er alene med ham osv. Det er en helt reel bekymring du har som skal tage alvorligt!

Stort knus herfra, rigtig meget held og lykke med ham og rigtig god jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie