Svar: Strut mave, hurtigt træt og blålig om munden

15. november 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Børns krop forandrer sig rigtig meget, især i 2-5 års alderen. De fleste 2 årige vil som din datter have en lille strutmave og også være let hjulbenene. Omkring 3 års alderen forsvinder svajet i de nederste ryghvirvler og strutmaven bliver mindre udtalt.

Når børn bliver 4 år, så har de normalt mistet det lidt 'babyagtige' udseende, det bliver lidt slankere og længere at se på og er i denne alder ofte lidt kalveknæede i stedet for hjulbenene :) I 5 års alderen har benene mere almindelig 'voksen' facon.

I forhold til din dreng og søvn, så vil de fleste børn i 3 måneders alderen nogle gange være vågne i 1 time, andre gange i 2½-3 timer. At din dreng ofte kun er vågen i 1½ time af gangen kan være helt normalt. Det er her vigtigt at han ikke virker sløv og apatisk, han skal være aktiv, pludrende, smile, kluk-le, trille, bruge sig selv både motorisk og mentalt osv. han må ikke sove, bare være ...

Annonce

... stille, sove igen.

I forhold til hans blålige hud omkring munden, så vil nogle børn se lidt blålige ud simpelthen fordi de er meget lyse i huden. Man kan se blodårene tydeligt i underhuden træde frem.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Da jeg ikke kan se din dreng, så kan jeg ikke se om den blålige tone du synes er der, skyldes at han 'bare' er en lys baby eller om der er noget andet til grund for det. Jeg synes dog det er helt relevant at få ham tjekket - en mors bekymring skal altid tages alvorligt og du har jo ovenikøbet en storesøster at sammenligne med ...

Jeg synes du skal få lægen til at lytte på hjerte og lunger, så du er helt sikker på at alt er som det skal være. Det er altid bedre at tjekke en gang for meget end en gang for lidt og du skal ikke føle dig som en hysterisk mor. Du skal have det godt med de observationer du gør dig og selvfølgelig skal det tjekkes, hvis han er blålig om munden :)

Rigtig meget held og lykke med dem begge!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger