Svar: Strut mave, hurtigt træt og blålig om munden
15. november 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Børns krop forandrer sig rigtig meget, især i 2-5 års alderen. De fleste 2 årige vil som din datter have en lille strutmave og også være let hjulbenene. Omkring 3 års alderen forsvinder svajet i de nederste ryghvirvler og strutmaven bliver mindre udtalt.
Når børn bliver 4 år, så har de normalt mistet det lidt 'babyagtige' udseende, det bliver lidt slankere og længere at se på og er i denne alder ofte lidt kalveknæede i stedet for hjulbenene :) I 5 års alderen har benene mere almindelig 'voksen' facon.
I forhold til din dreng og søvn, så vil de fleste børn i 3 måneders alderen nogle gange være vågne i 1 time, andre gange i 2½-3 timer. At din dreng ofte kun er vågen i 1½ time af gangen kan være helt normalt. Det er her vigtigt at han ikke virker sløv og apatisk, han skal være aktiv, pludrende, smile, kluk-le, trille, bruge sig selv både motorisk og mentalt osv. han må ikke sove, bare være stille, sove igen.
I forhold til hans blålige hud omkring munden, så vil nogle børn se lidt blålige ud simpelthen fordi de er meget lyse i huden. Man kan se blodårene tydeligt i underhuden træde frem.
Da jeg ikke kan se din dreng, så kan jeg ikke se om den blålige tone du synes er der, skyldes at han 'bare' er en lys baby eller om der er noget andet til grund for det. Jeg synes dog det er helt relevant at få ham tjekket - en mors bekymring skal altid tages alvorligt og du har jo ovenikøbet en storesøster at sammenligne med ...
Jeg synes du skal få lægen til at lytte på hjerte og lunger, så du er helt sikker på at alt er som det skal være. Det er altid bedre at tjekke en gang for meget end en gang for lidt og du skal ikke føle dig som en hysterisk mor. Du skal have det godt med de observationer du gør dig og selvfølgelig skal det tjekkes, hvis han er blålig om munden :)
Rigtig meget held og lykke med dem begge!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske