Svar: Tørre steder på kroppen

8. november 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære undrende mor

Det lyder desværre som om at din datter har børneeksem og jeg synes du skal få jeres læge eller en evt. hudlæge eller en allergolog (speciellæge i allergi) til at vurdere det og om hun skal sættes i behandling.

Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos børn uden børneeksem. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og huden tørrer meget let ud, den føles ru og den klør. Derfor er det vigtigt at man tilfører huden ekstra fedtstof via en god fed creme, det kan sagtens være f.eks. locobase repair, som du har brugt. Ved at smøre barnet dagligt, kan man forebygge, at huden tørrer ud og klør og dermed også forebygge at eksemen bliver værre.

Når små børn, som din datter får eksem, så så starter det som regel i ansigtet, ofte på kinderne og på hagen. Men eksemen kan også sidde i hårbunden og på arme og ben. Ofte starter eksemen med at sidde på ydersiden af arme og ben, men i takt med at barnet bliver ældre, så sidder eksemen i ben og armbøjningerne.

Børn som lider meget af eksem vil ofte, når eksemen er i udbrud, være mere trætte og pjevsede, de sover uroligt og huden føles varm, den klør og det svier også ind imellem. Især hvis barnet lige efter et bad puttes under en dyne, så kan eksemen blusse op og det klør og er meget ubehageligt for barnet. Det er derfor en rigtig god idé, hvis man kan bade lidt tid før barnet skal puttes og sove, så huden efter bad, lige har mulighed for at få lidt luft.

Der er mange årsager og mange faktorer som spiller ind i forhold til børneeksem og der eksisterer desværre ingen fast måde at gøre tingene på og ingen mirakelkur. Du bliver nødt til at forsøge dig lidt frem, især når det drejer sig om mad. Der kan nemlig være en sammenhæng mellem noget din datter spiser og det udslæt hun får ... Det er her altid meget vigtigt at have lægen med inde over, da små børn ikke må sættes på diæt uden lægelig ordination. De risikerer at blive fejlernærede, hvis man selv begynder at fjerne visse fødevarer fra deres kost.

Du skal være opmærksom på at ulden tøj kan få huden til at klø og irritere. Vælg derfor bomuld og tænk også over hvad vaskepulver I bruger, sørg for at købe Neutral, Minirisk eller lignende, der er uden parfume og allergifremkaldende stoffer.

Overvej også hvilken badeolie eller sæbe du bruger til din datter. Nogle gange er lidt badeolie rigtig godt, andre gange gør det huden værre, da det ligesom ligger en hinde, hvor huden ikke rigtig kan ånde. Så kan det være bedre at bruge lidt uparfumeret mild flydende sæbe og så smøre creme på kroppen bagefter.

Når man taler eksem, taler man også allergi og dermed er husdyr, rygning, støv osv. også faktorer som man skal overveje og gerne undgå.

Man kan lave en blodprøve og lave en prik-test på din datter - det kan give en idé om hvorvidt hun har allergi, men det er naturligvis begrænset, hvor meget man vil kunne regne med prøven, når hun ikke er ældre ... Tal med læge eller hudlæge ...

Annonce

... eller allergolog omkring det.

I de perioder, hvor eksemen er i udbrud og er slem for barnet, vil man normalt behandle med cortison-creme. Det er et hormonpræparat, men det har intet med væksthormon at gøre og du skal ikke være bange for at bruge det. Det virker, men det skal naturligvis bruges rigtigt. Du skal se det som en behandling, ligesom hvis man behandles med penicillin for en infektion.

Normalt vil man anbefale at du følger nedenstående plan:
2 x dgl i en uge, herefter 1 x dgl i en uge, herefter 1 x hver 2 dag i et par uger, herefter 2 x ugentligt i 2 uger, herefter 1 x ugentligt i 2 uger. Derefter smøres enkelte gange, når du kan se at eksemet blusser.

Man inddeler cortison creme i tre grupper:
Gruppe 1 creme - mild til ansigt og genitalregion (håndkøb)
Gruppe 2 creme - til resten af kroppen (recept, f.eks. locoid)
Gruppe 3 creme - til ekstremiteter (ben/arme) til større børn med svær eksem.

Til rød, sprukket, ødelagt hud bruges mild creme. I takt med at huden bliver mere hel bruges stærkere creme. Får du anden vejledning af lægen skal du naturligvis følge den. Og i de perioder, hvor barnet så ikke behandles med cortison, er det vigtigt at du smører med en fed creme.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Knopperne på din datters kinder, burde ikke komme af at du tørre hende efter spisning. Det er dog meget normalt at børn kan få tørre og sprukne og knoprede kinder af frostvejr og kulde. Her hjælper det også at smøre med en fed creme og det er netop vigtigt at vælge en rigtig fedtcreme, da en lotion med et højt vandindhold vil gøre det hele meget værre ...

Med hensyn til tandpasta, så anbefales det at man bruger tandpasta og man bør bruge en mængde der svarer til barnets lillefingernegl. Hvorvidt du skal købe en børnetandpasta eller bruge den du bruger til dig selv, afhænger af flourindholdet og smagen.

Det anbefales normalt at man bruger samme tandpasta til børn, som vi bruger til os selv, hvilket vil sige en tandpasta med en fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm; MEN det anbefales så at man er opmærksom på i stedet at reducere mængden af tandpasta man bruger og ikke give barnet mere tandpasta end netop hvad der svarer til barnets lillefingernegl.

Noget voksen tandpasta er meget stærkt i smagen og her kan man så vælge en børnetandpasta, som ofte er mildere og som barnet derfor bedre kan lide, men man skal så sikre sig at flourindholdet er højt nok. Man skal også være opmærksom på at undersøgelser viser at flere tandpastaer (også dem specielt lavet til børn) indeholder mange skadelige stoffer, som f.eks. parfume og parabener. Derfor anbefales det at man vælger en tandpasta som er fri for disse ting.

Miljø og sundhed har i 2008 lavet en test af forskellige slags tandpasta og her består f.eks. både Sensodyne - gentle whitening, og Zendium (både til voksne og børn) testen. Vælger man at købe Zendiums børnetandpasta indeholder den flour som til voksne.

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor