Svar: Influenza A

6. november 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Stinna

Det er aldrig godt hvis helt små børn (det vil sige børn under 6 måneder) smittes med forskellige sygdomme. De bliver tit rigtigt dårlige og har meget svært ved at komme over det.

Desværre kan det jo ikke altid undgås når man har større børn, som naturligt tager forskellige infektioner med sig hjem fra daginstitution osv. Og hvor de større børn tåler sygdommene bedre, så er det altså tit svært for de mindste. Det gælder faktisk uanset om det er skoldkopper, RS-virus, Rota-virus eller nu bekymringen omkring Influenza ...

Symptomerne på Influenza A H1N1 er de samme som ved andre former for influenza - feber, ondt i halsen, hoste og muskelsmerter. Nogen får også diarré og så sker det også at der opstår lungebetændelse i forbindelse med influenza.

Hvis du, din mand eller jeres ældste datter har disse symptomer, så er der naturligvis en risiko for at lillesøster også bliver smittet. Selvom hun bliver ammet og får nogle antistoffer ...

Annonce

... derigennem, så er hun stadig i risiko for smitte. Du kan ikke gøre så meget ved det, du skal naturligvis tage dine forholdsregler, være meget opmærksom på hygiejnen osv. og så skal du reagerer og ringe til lægen med det samme, hvis hun får høj feber, åndenød eller hvis du ikke kan få hende til at drikke eller tage imod brystet.

Så ja, lille Clara er naturligvis udsat for smitte og hun tåler meget dårligt at blive syg, når hun ikke er ældre. Umiddelbart tænker jeg dog at det kan være ligeså slemt for hende at få RS-virus som at få influenza, så i det hele taget gælder det om at forsøge at holde hende væk fra forkølede mennesker og så følge de råd som sundhedsstyrelsen giver:

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Vask hænder ofte, host eller nys i ærmet og hold hende væk fra daginstitutionen, som det nu er muligt. Da der jo er stor smittekilde der. Storesøster skal naturligvis have lov til at være i nærheden af lillesøster og omvendt :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin