Svar: Influenza A
6. november 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Stinna
Det er aldrig godt hvis helt små børn (det vil sige børn under 6 måneder) smittes med forskellige sygdomme. De bliver tit rigtigt dårlige og har meget svært ved at komme over det.
Desværre kan det jo ikke altid undgås når man har større børn, som naturligt tager forskellige infektioner med sig hjem fra daginstitution osv. Og hvor de større børn tåler sygdommene bedre, så er det altså tit svært for de mindste. Det gælder faktisk uanset om det er skoldkopper, RS-virus, Rota-virus eller nu bekymringen omkring Influenza ...
Symptomerne på Influenza A H1N1 er de samme som ved andre former for influenza - feber, ondt i halsen, hoste og muskelsmerter. Nogen får også diarré og så sker det også at der opstår lungebetændelse i forbindelse med influenza.
Hvis du, din mand eller jeres ældste datter har disse symptomer, så er der naturligvis en risiko for at lillesøster også bliver smittet. Selvom hun bliver ammet og får nogle antistoffer derigennem, så er hun stadig i risiko for smitte. Du kan ikke gøre så meget ved det, du skal naturligvis tage dine forholdsregler, være meget opmærksom på hygiejnen osv. og så skal du reagerer og ringe til lægen med det samme, hvis hun får høj feber, åndenød eller hvis du ikke kan få hende til at drikke eller tage imod brystet.
Så ja, lille Clara er naturligvis udsat for smitte og hun tåler meget dårligt at blive syg, når hun ikke er ældre. Umiddelbart tænker jeg dog at det kan være ligeså slemt for hende at få RS-virus som at få influenza, så i det hele taget gælder det om at forsøge at holde hende væk fra forkølede mennesker og så følge de råd som sundhedsstyrelsen giver:
Vask hænder ofte, host eller nys i ærmet og hold hende væk fra daginstitutionen, som det nu er muligt. Da der jo er stor smittekilde der. Storesøster skal naturligvis have lov til at være i nærheden af lillesøster og omvendt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske