Svar: Har tit afføring
16. oktober 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Maibrit
Man kan altid bede om at få sendt en ekstra prøve ind, det sker der jo ikke spor ved :) Faktisk lærte jeg som sygeplejeelev for mange år siden, at man skal sende 3 på hinanden følgende prøver ind for at kunne regne med resultatet ...
Man taler om Toddlers Diarrhea, som er en fælles betegnelse for diarré hos småbørn, det ses mest hos børn i 1-2½ års alderen. Der er tale om en kronisk tilstand og man bruger betegnelsen Toddlers Diarrhea eller tumlingediarre, når alle mulige forskellige årsager til diarre er udelukket.
Det vil sige at man skal undersøge barnet for infektioner (afføringsprøver), mad-intolerance og fødevareallergi og også tarmsygdomme skal være udelukket inden man kan tale om Toddlers Diarrhea.
Toddlers Diarrhea opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - ihvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.
Du skal være opmærksom på:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at bibeholde en vis mængde fedt i maden - altså fortsætte med at bruge en smørklat i havregrøden om morgenen, evt. tilbyde din dreng sødmælk i stedet for letmælk og også medtænke smør på brødet, sovs osv.
Det vil også være en rigtig god idé at du fortsat koger grøntsager og ikke giver ham for meget rå-kost og at du fortsat tilbyder ham fiberholdigt brød, men brød uden hele kerner, for at lette optagelsen.
Han skal fortsat have frugt dagligt, men ikke meget store mængder og banan kan være en god idé, fordi det virker lidt forstoppende, ligesom lidt revne æbler på f.eks. tykmælk om eftermiddagen kan være et forsøg værd.
Giv ham ikke slik, saftevand og lignende søde sager.
Jeg kan ikke ud af dit brev se hvordan afføringen ser ud, men man får jo mange oplysninger ved at kigge på afføring. Det har noget at sige, hvordan det er i konsistensen, er det blød, formet afføring eller er den f.eks. vandtynd. Det har også noget at sige, hvordan den lugter og om man kan se ufordøjede føderester i afføringen.
Det tager 2 år at etablere en gunstig tarmflora, som ligesom er vores egen og man ved at der er stor forskel på barnets tarmflora alt efter om barnet er født til termin eller født meget tidligt eller om barnet er født vaginalt eller ved kejsersnit. Det er noget man bliver mere og mere opmærksomme på og som der forskes mere og mere i.
Det man undersøger her er blandt andet effekten af at give sit barn Probiotica - mælkesyrebakterier og måske var det noget for dig at forsøge dette. Ikke kun via A38 og tykmælk men som en decideret behandling. Der findes f.eks. Bifiform minidråber, som er mælkesyrebakterier i flydende form.
Prøv at tale med lægen om hvorvidt det kunne være relevant at forsøge dette hos jer, når du alligevel skal forbi med en afføringsprøve :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske