Svar: Har tit afføring

16. oktober 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Maibrit

Man kan altid bede om at få sendt en ekstra prøve ind, det sker der jo ikke spor ved :) Faktisk lærte jeg som sygeplejeelev for mange år siden, at man skal sende 3 på hinanden følgende prøver ind for at kunne regne med resultatet ...

Man taler om Toddlers Diarrhea, som er en fælles betegnelse for diarré hos småbørn, det ses mest hos børn i 1-2½ års alderen. Der er tale om en kronisk tilstand og man bruger betegnelsen Toddlers Diarrhea eller tumlingediarre, når alle mulige forskellige årsager til diarre er udelukket.

Det vil sige at man skal undersøge barnet for infektioner (afføringsprøver), mad-intolerance og fødevareallergi og også tarmsygdomme skal være udelukket inden man kan tale om Toddlers Diarrhea.

Toddlers Diarrhea opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - ihvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.

Du skal være opmærksom på:

- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.

- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær

- Indtagelse af søde ting som slik

- Indtagelse af fedtfattig kost

- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt

Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at bibeholde en vis mængde fedt i maden - altså fortsætte med at bruge en smørklat i havregrøden om morgenen, evt. tilbyde din dreng sødmælk i stedet for letmælk og også medtænke smør på brødet, sovs osv.

Det vil også være en rigtig god idé at du fortsat koger ...

Annonce

... grøntsager og ikke giver ham for meget rå-kost og at du fortsat tilbyder ham fiberholdigt brød, men brød uden hele kerner, for at lette optagelsen.

Han skal fortsat have frugt dagligt, men ikke meget store mængder og banan kan være en god idé, fordi det virker lidt forstoppende, ligesom lidt revne æbler på f.eks. tykmælk om eftermiddagen kan være et forsøg værd.

Giv ham ikke slik, saftevand og lignende søde sager.

Jeg kan ikke ud af dit brev se hvordan afføringen ser ud, men man får jo mange oplysninger ved at kigge på afføring. Det har noget at sige, hvordan det er i konsistensen, er det blød, formet afføring eller er den f.eks. vandtynd. Det har også noget at sige, hvordan den lugter og om man kan se ufordøjede føderester i afføringen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det tager 2 år at etablere en gunstig tarmflora, som ligesom er vores egen og man ved at der er stor forskel på barnets tarmflora alt efter om barnet er født til termin eller født meget tidligt eller om barnet er født vaginalt eller ved kejsersnit. Det er noget man bliver mere og mere opmærksomme på og som der forskes mere og mere i.

Det man undersøger her er blandt andet effekten af at give sit barn Probiotica - mælkesyrebakterier og måske var det noget for dig at forsøge dette. Ikke kun via A38 og tykmælk men som en decideret behandling. Der findes f.eks. Bifiform minidråber, som er mælkesyrebakterier i flydende form.

Prøv at tale med lægen om hvorvidt det kunne være relevant at forsøge dette hos jer, når du alligevel skal forbi med en afføringsprøve :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder