Svar: Calpol - Panodil
7. oktober 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Pia
Calpol findes ikke i DK, men på producentens hjemmeside, kan jeg se, at der findes flere produkter inden for dette præparat.
Calpol Infant Suspension er det samme som panodil. Det er en mixtur, som indeholder 120mg paracetamol pr. 5ml mixtur. Panodil Junior mixtur indeholder 24 mg pr ml, altså præcis det samme 120 mg pr 5 ml mixtur.
Så kan man også få Calprofen, som indeholder Ibuprofen 100mg/5ml suspension. I DK har vi så vidt jeg ved ikke flydende Ibuprofen til børn.
Så kan man få Calpol mod hoste, Calpol til tandfrembrud osv. Det er heller ikke noget vi har i DK og her anbefales det f.eks. at man ikke giver små børn hostestillende medicin - med mindre barnet har f.eks. astmatisk bronkitis, men så er der jo tale om en behandlingskrævende sygdom ...
Det er en rigtig dårlig idé at behandle med Panodil eller Calpol (som jo er det samme) som var det bolcher. Det er ikke ufarligt at bruge paracetamol og gives der for meget, så kan det give meget alvorlig lever- eller nyreproblemer. Det gælder både hvis man får en meget stor dosis på en gang, eller hvis man over en længere periode får det fast ...
Doseringen af panodil sker efter udregning i forhold til barnets vægt og ikke i forhold til barnets alder. Doseringen af paracetamol er 50 mg pr. kg legemsvægt i døgnet fordelt på 3 til max 4 doser og er barnet under 2 år skal man ikke anvende Panodil uden lægens anvisning.
Det virker rigtig godt, men brug det med omtanke og som du selv skriver - det er altid en god idé at kontakte lægen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske