Svar: Forkølet
3. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Petronela
Lidt lun kamillete evt. med lidt sukker kan være rigtig fint, når din dreng er forkølet. Det virker beroligende på maven, løsner slimen i næse og svælg og letter hans vejrtrækning.
Samtidig har han godt af at få lidt ekstra væske, når han har temperaturforhøjelse og en flaske med lidt kogt vand eller te er helt okay til syge børn.
Hue synes jeg umiddelbart ikke han skal have på. Når han sover inde er der ingen træk eller kulde og det er vigtigt at han kan komme af med varmen fra sit hoved. Børn afgiver netop en stor del af deres varme fra hovedet, så hvis du giver ham hue på indendøre og han tilmed har lidt feber, så vil han få det ekstra varmt og det vil ikke være behageligt for ham :)
Så en lille smule kamillete er okay, men hue indenfor bør han ikke have på - heller ikke selvom den er i silke ...
Rigtig god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske