Svar: Pludselig mistet appetitten
2. oktober 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Tine
Det lyder umiddelbart som om at din datter har fået en eller anden form for infektion, at hun føler sig utilpas og derfor ikke spiser særlig meget. Det at hun har kastet op i forbindelse med et måltid er naturligt et tegn på at hun ikke er helt rask og måske har noget kvalme og dermed madlede, men man kan heller ikke afvise, at hun erindrer dette og derfor afviser maden, fordi det forbindes med noget ubehageligt.
Prøv med lidt let fordøjelige og frisk ting. Frugt er godt, agurk, rød peberfrugt eller lignende, vil børn med kvalme ofte gerne spise. Prøv også meget gerne med tykmælk med forskellige former for frugtmos, revne æbler eller lignende og se om hun begynder at indtage lidt af dette. Mælkesyrebakterier er jo rigtig gode, hvis hun har lidt problemer med maven.
Læg mærke til om hun kan have vabler, blærer i munden, på hænderne eller fødderne. Der findes en børnesygdom som hedder Hånd-, fod- og mundsyge (Stomatitis vesiculosa epidemica) og det er en mild virusinfektion. Barnet får som beskrevet blærer på hænder, fødder og i munden, nogle gange får de lidt feber og ondt i hovedet og de kan virke forkølede, forkvalmede, de kan få lidt tynd mave og virke lidt utilpasse. Sygdommen varer ca 1 uge og da der er tale om en virus, så er der ikke nogen medicinsk behandling.
Blærerne i munden brister og bliver til små sår efter nogle dage. Det betyder at barnet ikke har lyst til at spise, fordi det gør ondt, det svier. Her må man forsøge at give barnet det at drikke, som barnet viser interesse for og mælk er især godt fordi det ikke svier så meget, som saft eller juice f.eks. ofte vil gøre på grund af frugtsyren.
Under en sygdomsperiode er det naturligvis okay at slække lidt på reglerne om at skulle spise på en bestemt måde, ved bordet osv. men generelt gælder at man jo stadig ikke skal glemme almindelig bordskik fordi man er syg - lidt forkælet må man dog gerne blive.
Derfor er det også okay, hvis du tilbyder lidt yoghurt, en portion grød eller lignende som en del af putteritualet i en periode, så du sikrer dig at din datter ikke går sulten i seng og får lidt ekstra næring, når hun lige nu ikke spiser særlig meget og samtidig er en fysisk lille og spinkel pige.
Børn kan naturligvis også reagere på start i vuggestue, hun kan være mere træt, mangle overskud osv. ligesom hun også kan være mindre sulten i nogle perioder og spise mere i andre perioder. Generelt nedsættes børns appetit og lyst til at putte i munden efter 1 års alderen ...
Hos jer lyder det dog mest som om at hun ikke er helt frisk og at forklaringen skal hentes der :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske