Svar: Øjenbetændelse eller tilstoppet tårekanal

21. august 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lene

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal og det ses ved at barnet har 'søvnklatter' i øjenkrogen hele tiden eller at øjnene konstant virker fugtige/løber i vand.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder. Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og tårekanalen er 'afløbet'.

Når "afløbet" på er tilstoppet eller fungerer dårligt, så er det problemerne opstår. De fleste børn har kun problemer med tilstoppede tårekanaler i nogle måneder, enkelte dog til de er 12 måneder gamle ... :(

Øjenbetændelse er betændelse eller irritation af den slimhinde, der sidder på indersiden af øjenlågene og i det hvide på øjet. Et barn med øjenbetændelse vil have ekstra tåreflåd og ofte meget gule klatter i øjet, de hvide i øjet vil ofte også være rødt og irriteret at se på og det svier (men det er jo svært at vurdere).

Øjenbetændelse er hyppigt hos børn og det er svært at vurdere, hvorvidt der er tale om en bakteriel infektion eller en tilstoppet tårekanal. Når børn som er helt spæde eller få måneder gamle, får øjenbetændelse, så bør man derfor altid pode, for at finde ud af, hvad øjenbetændelsen skyldes. Der kan nemlig være mange årsager til øjenbetændelse og hvordan man behandler afhænger helt af årsagen.

Barnet kan få øjenbetændelse på grund af en virus, det kan være en almindelig forkølelsevirus og det ses ofte på de større børn, der går i vuggestue eller på det spæde barn, hvis større søskende er forkølet og dermed smitter.

Men øjenbetændelse hos det spæde barn kan også opstå, hvis barnet er blevet smittet under fødslen og her er der f.eks. risiko for at barnet er smittet med klamydia eller med gonokokker. Det kræver en speciel podning at klarlægge dette, så du skal være sikker på at det ikke er problemet her.

Barnet kan også blive smittet med bakterierne stafylokokker og ...

Annonce

... streptokokker og generelt gælder det at øjenbetændelse smitter ved og også opstår ved at man har tæt kontakt og at man får virus eller bakterier på hænderne og derefter rører ved øjnene.

Derfor er det meget vigtigt at man sørger for at vaske sine hænder godt både før og efter man renser barnets øje og du skal være opmærksom på at hvis din datter piller sig i øjet, så kan hun altså også smitte sig selv. Selvom hun måske kun har problemer med det ene øje, så får hun hurtigt problemer med modsatte øje også.

Øjnene bør vaskes med almindeligt lunkent vand fra hanen på et stykke vat. Hvis man skal tørre meget ofte, vaskes øjet med let saltvand. Saltvandsopløsningen skal være 0,9%. Det svarer til tårevæsken i øjet og kan købes på apoteket.

Når du vasker øjet, så skal du vaske indefra og ud - altså indefra øjenkrogen og udad. Du skal kun rense en gang med et stykke vat, så tager du et nyt stykker, fugter det, renser, smider ud og tager et nyt. Det er vigtigt ikke at rense med samme stykke netop fordi det smitter meget let.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er som du skriver en god idé at massere lidt under øjet, for at få betændelsen ud og tårekanalen renset og så skal du forsøge at få medicinen lagt ned i underste øjenlåg. Det gøres lettest ved at være bag ved barnets hoved og trække ned i øjenlåget imens hun kigger op bagud på dig.

Hvis barnet er smittet med en bakterie, så vil man behandle med et antibakterielt øjenmiddel - ofte fucithalmic (fusidin) eller kloramfenikol. Hjælper det ene ikke, så hjælper ofte det andet og det er således fint, at du har fået begge dele ...

Hvis barnet har øjenbetændelse i forbindelse med en forkølelsesvirus, så hjælper behandling ofte ikke. Så må man i stedet sørge for at rense øjet godt, så barnet ikke er generet af sammenklistrede øjne og i takt med at forkølelsen forsvinder, så forsvinder øjenbetændelsen også.

Hvis barnet er smittet med en speciel sygdom, som klamydia eller andet, så skal barnet have speciel medicin mod dette.

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre :) Fortsat held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder