Svar: Forkølelse - 14 mdr.

4. august 2009

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Trine

Det er lidt usædvanligt at din datter har været forkølet hele sommeren igennem, selvom man kan tale om 'sommerforkølelse' så plejer det at være forholdsvis kortvarigt og de fleste børn lider af forkølelse i vinterhalvåret ... :( ØV!

Så hvad handler det om ... Du skriver at din datter har gult snot om morgenen, men at det ellers løber klart og hun klotter ikke til på en måde, hvor det påvirker hendes søvn. Måske skulle du overveje om der er noget allergi inden over. Det klare snot, blanke øjne der klør løber i vand, måske lidt hoste - kan være tegn på allergi. Har dagplejer f.eks. dyr? Kan der være noget i dagplejen, som din datter ikke tåler - jeg spørger fordi du nævner at det har været galt siden hun startede der.

Har du talt med dagplejer omkring hygiejne? Det er enormt vigtigt at din datter får vasket hænder i forbindelse med bleskift, næse pudsning osv. og det er vigtigt at børnene ikke deler sutter og putter hinanden ting i munden.

Det er rigtig godt, hvis du kan styrke din datters immunforsvar indefra og noget af det gode du kan give hende er faktisk fisk, især fisk der er rige på selen. Selen fungerer som antioxidant og vi får det især, når vi spiser de fede fisk som sild, makrel og laks - men også oksekød og svinekød indeholder Selen.

Derudover skal din datter naturligvis have vitaminer, mineraler, protein osv. ...

Annonce

... ved at spise en sund og varieret kost og det er rigtig fint at supplere hendes indtag med en multivitaminpille dagligt. Husk at knække den i kvarte eller knuse den, så hun ikke får den galt i halsen.

Det er dejligt og vigtigt for hende at være ude, hun har godt af at få dagslys og skal være ude hver dag. Det er også vigtigt at I sørger for et godt indeklima hjemme, både i stuen, køkkenet osv. hvor I opholder jer normalt, men også i værelset hvor hun sover. Sørg for at gøre jævnligt rent, skifte og vaske sengetøj, lufte godt ud osv.

Hvis I ryger eller andre i familien ryger, så er det vigtigt ikke at udsætte hende for dette. I bør stoppe, familien må ryge udenfor, når de er på besøg ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Sørg for at hun har varme fødder og ikke udsættes for træk, hun skal have små sko eller strømper på og sidder hun på gulvet, så pas på at døre og vinduer ikke trækker. Frisk luft er godt og vigtigt, men træk skal undgås :)

Hvidløg skulle efter sigende kunne styrke modstandskraften og immunforsvaret, så brug gerne lidt hvidløg i madlavningen - det er godt for jer alle :) Og så kan man naturligvis overveje om man vil forsøge med et kosttilskud, men det må I tale med lægen om ...

Har jeres datter andre tegn på allergi? Har hun f.eks. børneeksem, problemer med tynd mave eller andet?

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor