Svar: Forkølelse - 14 mdr.
4. august 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Trine
Det er lidt usædvanligt at din datter har været forkølet hele sommeren igennem, selvom man kan tale om 'sommerforkølelse' så plejer det at være forholdsvis kortvarigt og de fleste børn lider af forkølelse i vinterhalvåret ... :( ØV!
Så hvad handler det om ... Du skriver at din datter har gult snot om morgenen, men at det ellers løber klart og hun klotter ikke til på en måde, hvor det påvirker hendes søvn. Måske skulle du overveje om der er noget allergi inden over. Det klare snot, blanke øjne der klør løber i vand, måske lidt hoste - kan være tegn på allergi. Har dagplejer f.eks. dyr? Kan der være noget i dagplejen, som din datter ikke tåler - jeg spørger fordi du nævner at det har været galt siden hun startede der.
Har du talt med dagplejer omkring hygiejne? Det er enormt vigtigt at din datter får vasket hænder i forbindelse med bleskift, næse pudsning osv. og det er vigtigt at børnene ikke deler sutter og putter hinanden ting i munden.
Det er rigtig godt, hvis du kan styrke din datters immunforsvar indefra og noget af det gode du kan give hende er faktisk fisk, især fisk der er rige på selen. Selen fungerer som antioxidant og vi får det især, når vi spiser de fede fisk som sild, makrel og laks - men også oksekød og svinekød indeholder Selen.
Derudover skal din datter naturligvis have vitaminer, mineraler, protein osv. ved at spise en sund og varieret kost og det er rigtig fint at supplere hendes indtag med en multivitaminpille dagligt. Husk at knække den i kvarte eller knuse den, så hun ikke får den galt i halsen.
Det er dejligt og vigtigt for hende at være ude, hun har godt af at få dagslys og skal være ude hver dag. Det er også vigtigt at I sørger for et godt indeklima hjemme, både i stuen, køkkenet osv. hvor I opholder jer normalt, men også i værelset hvor hun sover. Sørg for at gøre jævnligt rent, skifte og vaske sengetøj, lufte godt ud osv.
Hvis I ryger eller andre i familien ryger, så er det vigtigt ikke at udsætte hende for dette. I bør stoppe, familien må ryge udenfor, når de er på besøg ...
Sørg for at hun har varme fødder og ikke udsættes for træk, hun skal have små sko eller strømper på og sidder hun på gulvet, så pas på at døre og vinduer ikke trækker. Frisk luft er godt og vigtigt, men træk skal undgås :)
Hvidløg skulle efter sigende kunne styrke modstandskraften og immunforsvaret, så brug gerne lidt hvidløg i madlavningen - det er godt for jer alle :) Og så kan man naturligvis overveje om man vil forsøge med et kosttilskud, men det må I tale med lægen om ...
Har jeres datter andre tegn på allergi? Har hun f.eks. børneeksem, problemer med tynd mave eller andet?
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske