Svar: H1N1 virus ...

27. juli 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Heidi

Tak for dit brev :) Jeg kan godt forstå du er urolig, du er bestemt ikke den eneste mor, som er bange for H1N1 virus. Jeg har derfor i sidste uge kontaktet sundhedsstyrelsen for at høre, hvorvidt man skal forholde sig som småbørnsforældre - jeg har dog endnu ikke fået svar ... :)

På sundhedsstyrelsens hjemmeside sst.dk, kan du hele tiden holde dig opdateret omkring deres anbefalinger.

I forhold til din datter, for tidlig fødsel og gentagende lungebetændelser og et dermed evt. let nedsat immunforsvar, så vil hun sandsynligvis være lidt mere modtagelig end andre og du skal derfor reagerer med det samme, hvis du oplever symptomer på influenza. Generelt skriver sundhedsstyrelsen at gravide, der får influenzasymptomer, og forældre til børn under to år med influenzasymptomer, skal være ekstra opmærksomme og kontakte deres læge.

Det anbefales også at man er særligt omhyggelig med sin hygiejne, at man vasker hænder så ofte som muligt og jeg vil anbefale dig at du har en håndsprit eller håndgel i tasken, så I kan ...

Annonce

... rense jeres hænder, selvom I ikke lige er i nærheden af vand og sæbe ...

Det anbefales at nyse eller hoste i ærmet eller i et engangslommetørklæde og det vil være rigtig godt, hvis du her bruger håndgel eller vaske dine og din datters hænder, når hun f.eks. har fået pudset næse eller lignende.

Virker hun det mindste sløj, snotte, syg - så hold hende hjemme. Det samme gælder naturligvis jer andre, føler I jer ikke raske, har I symptomer på influenza, så bliv hjemme og ring til lægen hjemmefra :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Sundhedsstyrelsen skriver at i langt de fleste tilfælde giver den nye influenza milde symptomer, der er overstået efter få dage. Det er dog alligevel vigtigt at begrænse smitten, ved at følge ovenstående råd.

Sundhedsstyrelsen skriver også de fortsat ikke vurderer, at befolkningen i Danmark generelt har grund til bekymring. Langt de fleste, der bliver smittet med Influenza A (H1N1) oplever et mildt sygdomsforløb sammenlignet med gængs vinterinfluenza.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger