Svar: H1N1 virus ...
27. juli 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev :) Jeg kan godt forstå du er urolig, du er bestemt ikke den eneste mor, som er bange for H1N1 virus. Jeg har derfor i sidste uge kontaktet sundhedsstyrelsen for at høre, hvorvidt man skal forholde sig som småbørnsforældre - jeg har dog endnu ikke fået svar ... :)
På sundhedsstyrelsens hjemmeside sst.dk, kan du hele tiden holde dig opdateret omkring deres anbefalinger.
I forhold til din datter, for tidlig fødsel og gentagende lungebetændelser og et dermed evt. let nedsat immunforsvar, så vil hun sandsynligvis være lidt mere modtagelig end andre og du skal derfor reagerer med det samme, hvis du oplever symptomer på influenza. Generelt skriver sundhedsstyrelsen at gravide, der får influenzasymptomer, og forældre til børn under to år med influenzasymptomer, skal være ekstra opmærksomme og kontakte deres læge.
Det anbefales også at man er særligt omhyggelig med sin hygiejne, at man vasker hænder så ofte som muligt og jeg vil anbefale dig at du har en håndsprit eller håndgel i tasken, så I kan rense jeres hænder, selvom I ikke lige er i nærheden af vand og sæbe ...
Det anbefales at nyse eller hoste i ærmet eller i et engangslommetørklæde og det vil være rigtig godt, hvis du her bruger håndgel eller vaske dine og din datters hænder, når hun f.eks. har fået pudset næse eller lignende.
Virker hun det mindste sløj, snotte, syg - så hold hende hjemme. Det samme gælder naturligvis jer andre, føler I jer ikke raske, har I symptomer på influenza, så bliv hjemme og ring til lægen hjemmefra :)
Sundhedsstyrelsen skriver at i langt de fleste tilfælde giver den nye influenza milde symptomer, der er overstået efter få dage. Det er dog alligevel vigtigt at begrænse smitten, ved at følge ovenstående råd.
Sundhedsstyrelsen skriver også de fortsat ikke vurderer, at befolkningen i Danmark generelt har grund til bekymring. Langt de fleste, der bliver smittet med Influenza A (H1N1) oplever et mildt sygdomsforløb sammenlignet med gængs vinterinfluenza.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske