Svar: Mælkeallergi eller astmaeksem?
2. juni 2003
Alder:
6 mdr.
Hej A. Reenberg
Man er ikke født med allergi, men man har evnen til at blive allergisk og kan dermed udvikle allergi, hvilket er arveligt. Man skelner mellem to typer af allergi,- Fødemiddelallergi og inhalationsallergi. Mælkeallergi er den hyppigste fødemiddelallergi, som viser sig ved opkastning, diarré og eksem.
Disse symptomer vil vise sig inden for få mdr. hvis barnet er allergisk. Børn kan tit vokse fra deres mælkeallergi, men man taler om en tolerance og de vil aldrig kunne tåle mælk i store mængder.
Det er vigtigt, at jeres barn bliver set af en hudlæge, for at få lavet en priktest og derved fundet en "diagnose". Du skal være opmærksom på, at allergi-prik-testen kun virker, hvis barnet får det, det ikke kan tåle. Hvis du f.eks har undladt at give din dreng mælk i en måned forinden testen tages, så vil testen ikke kunne vise om der er tale om mælkeallergi. Det samme gælder ved blodprøvetagning.
Man kan nogen gange vælge at "provokere" barnet med den madvare, man mener barnet ikke kan tåle. MEN forældre må aldrig gøre dette alene. Det skal altid ske på sygehuset, hvor der er et allergiberedskab.
Det er vigtigt at få taget en test, da der ellers er risiko for, at man som forældre kommer til at sætte barnet på en diæt, som på ingen måde er hensigtsmæssig. Børn skal altid have så varieret en kost som mulig.
Hvis det viser sig, at din søn har mælkeallergi, så anbefaler man modermælkserstatning (profylac og nutramigen) op til to års alderen. Du kan ikke erstatte med havremælk og rismælk. Dette kan kun gives engang imellem, fordi det ligner det de andre får. Du bør helle ikke erstatte mælk med soya, da dette kan fremprovokere en ny allergi.
Navnet astma-eksem, synes jeg er misvisende, da børn med astma bestemt ikke behøver at have eksem. Eksem er en hudsygdom og ved 1/3 af børn med eksem har det med allergi at gøre. Som regel får børnene mest eksem i bøjefurerne (arme og ben) og i nakken. De kan også få pletter rundt omkring, bl.a. i ansigtet som du beskriver. Du skal være opmærksom på, at da eksem er en kronisk hudsygdom, vil diæt som udgangspunkt ikke have nogen effekt. Men når børn under to år får eksem, vil det oftest skyldes madallergi. Det er derfor vigtig at man, som I nu skal, tager til hudlæge og finder ud af, hvad det er barnet reagerer overfor.
Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske