Svar: Mælkeallergi eller astmaeksem?

2. juni 2003

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej A. Reenberg

Man er ikke født med allergi, men man har evnen til at blive allergisk og kan dermed udvikle allergi, hvilket er arveligt. Man skelner mellem to typer af allergi,- Fødemiddelallergi og inhalationsallergi. Mælkeallergi er den hyppigste fødemiddelallergi, som viser sig ved opkastning, diarré og eksem.

Disse symptomer vil vise sig inden for få mdr. hvis barnet er allergisk. Børn kan tit vokse fra deres mælkeallergi, men man taler om en tolerance og de vil aldrig kunne tåle mælk i store mængder.

Det er vigtigt, at jeres barn bliver set af en hudlæge, for at få lavet en priktest og derved fundet en "diagnose". Du skal være opmærksom på, at allergi-prik-testen kun virker, hvis barnet får det, det ikke kan tåle. Hvis du f.eks har undladt at give din dreng mælk i en måned forinden testen tages, så vil testen ikke kunne vise om der er tale om mælkeallergi. Det samme gælder ved blodprøvetagning.

Man kan nogen gange vælge at "provokere" barnet med den madvare, man mener barnet ikke kan tåle. MEN forældre må aldrig gøre dette alene. Det skal altid ske på sygehuset, hvor der er et allergiberedskab.

Det er vigtigt at få taget en ...

Annonce

... test, da der ellers er risiko for, at man som forældre kommer til at sætte barnet på en diæt, som på ingen måde er hensigtsmæssig. Børn skal altid have så varieret en kost som mulig.

Hvis det viser sig, at din søn har mælkeallergi, så anbefaler man modermælkserstatning (profylac og nutramigen) op til to års alderen. Du kan ikke erstatte med havremælk og rismælk. Dette kan kun gives engang imellem, fordi det ligner det de andre får. Du bør helle ikke erstatte mælk med soya, da dette kan fremprovokere en ny allergi.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Navnet astma-eksem, synes jeg er misvisende, da børn med astma bestemt ikke behøver at have eksem. Eksem er en hudsygdom og ved 1/3 af børn med eksem har det med allergi at gøre. Som regel får børnene mest eksem i bøjefurerne (arme og ben) og i nakken. De kan også få pletter rundt omkring, bl.a. i ansigtet som du beskriver. Du skal være opmærksom på, at da eksem er en kronisk hudsygdom, vil diæt som udgangspunkt ikke have nogen effekt. Men når børn under to år får eksem, vil det oftest skyldes madallergi. Det er derfor vigtig at man, som I nu skal, tager til hudlæge og finder ud af, hvad det er barnet reagerer overfor.

Held og lykke fremover.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger