Svar: Børneorm - 13 mdr.
14. juni 2009
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Inkubationstiden for børneorm er 2-6 uger. Det smitter fra 2 uger efter smitte og det smitter til behandlingen er iværksat. Der er normalt ingen begrænsninger for møde i institution.
Børneorm hedder på latin 'enterobiasis'. Det er små orm, der lever i tarmen. Ormene bevæger sig uden for tarmen og lægger æg ved endetarmsåbningen. Det klør rigtig meget, særligt omkring endetarmen og især om natten.
Man kan se ormene på afføringen, de er ca 1 cm. lange, de er hvide og ligner sytråd.
Æggende er meget modstandsdygtige og kan overleve i sengetøj og i støv et par uger. Man bliver smittet ved at få æg i munden, f.eks. hvis barnet sutter på sine fingre. Det er derfor man er meget opmærksom på hygiejnen og anbefaler at vaske sengetøj, håndklæder, undertøj osv. dagligt - sengetøj skal skiftes 7-10 dage efter behandlingen er startet - ligesom man skal sørge for at have en rigtig god håndhygiejne, vaske hænder både på sig selv og barnet, spritte puslepladsen godt af osv. Grundig rengøring er meget vigtigt - især der hvor man sover. I den forbindelse er det vigtigt at man ikke indtager mad, der hvor man sover - netop fordi man smittes ved at få æggene ind i munden og æggene er meget svære at se.
Det er vigtigt at være opmærksom på at både voksne og børn kan få børneorm og har en i familien det, så er sandsynligheden for at andre i familien har det stor. Derfor skal hele familien behandles.
Hvis man har fået børneorm, så er det vigtigt at gå i bad hver morgen og sørge for at vaske sig grundigt omkring endetarmen, så æg og orm fjernes. Det er vigtigt at man vasker hænder i forbindelse med toiletbesøg men også altid inden man spiser sin mad og man skal sørge for at have korte negle, så ormene ikke kan gemme sig under neglene ...
Lægen kan ordinere medicin mod børneorm, det hedder Mebendazol og man giver det normalt 3 gange med ca 2 ugers mellemrum. Det kan være lidt forskelligt efter hvad præparat man får.
Som sagt må børn gerne komme i daginstitutionen, selvom de har børneorm, men personalet skal vide besked, så man kan undgå smitte til de andre børn. Og det vil også være en god idé at man ikke sender barnet i institution, før behandlingen er sat igang ...
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og giver de oplysninger du har brug for :) Håber I slipper uden om det problem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske