Svar: Børneorm - 13 mdr.

14. juni 2009

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Inkubationstiden for børneorm er 2-6 uger. Det smitter fra 2 uger efter smitte og det smitter til behandlingen er iværksat. Der er normalt ingen begrænsninger for møde i institution.

Børneorm hedder på latin 'enterobiasis'. Det er små orm, der lever i tarmen. Ormene bevæger sig uden for tarmen og lægger æg ved endetarmsåbningen. Det klør rigtig meget, særligt omkring endetarmen og især om natten.

Man kan se ormene på afføringen, de er ca 1 cm. lange, de er hvide og ligner sytråd.

Æggende er meget modstandsdygtige og kan overleve i sengetøj og i støv et par uger. Man bliver smittet ved at få æg i munden, f.eks. hvis barnet sutter på sine fingre. Det er derfor man er meget opmærksom på hygiejnen og anbefaler at vaske sengetøj, håndklæder, undertøj osv. dagligt - sengetøj skal skiftes 7-10 dage efter behandlingen er startet - ligesom man skal sørge for at have en rigtig god håndhygiejne, vaske hænder både på sig selv og barnet, spritte puslepladsen godt af osv. Grundig rengøring er meget vigtigt - især der hvor man sover. I den forbindelse er det vigtigt at man ikke indtager mad, der hvor man sover - netop fordi man smittes ved ...

Annonce

... at få æggene ind i munden og æggene er meget svære at se.

Det er vigtigt at være opmærksom på at både voksne og børn kan få børneorm og har en i familien det, så er sandsynligheden for at andre i familien har det stor. Derfor skal hele familien behandles.

Hvis man har fået børneorm, så er det vigtigt at gå i bad hver morgen og sørge for at vaske sig grundigt omkring endetarmen, så æg og orm fjernes. Det er vigtigt at man vasker hænder i forbindelse med toiletbesøg men også altid inden man spiser sin mad og man skal sørge for at have korte negle, så ormene ikke kan gemme sig under neglene ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Lægen kan ordinere medicin mod børneorm, det hedder Mebendazol og man giver det normalt 3 gange med ca 2 ugers mellemrum. Det kan være lidt forskelligt efter hvad præparat man får.

Som sagt må børn gerne komme i daginstitutionen, selvom de har børneorm, men personalet skal vide besked, så man kan undgå smitte til de andre børn. Og det vil også være en god idé at man ikke sender barnet i institution, før behandlingen er sat igang ...

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og giver de oplysninger du har brug for :) Håber I slipper uden om det problem.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin