Svar: Mælkeprodukter = mellemørebetændelse

9. maj 2009

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Charlotte

Det er rigtigt, at nogle familier oplever at der kan være en sammenhæng mellem gentagende øreproblemer og barnets mælkeindtag, således at hvis man stopper med at give barnet drikkemælk, så bedres barnets øreinfektioner. Hvorvidt denne sammenhæng er dokumenteret, tør jeg ikke sige ...

Jeg kan dog fortælle at rismælk, som I bruger som alternativ til komælk ikke anbefales. Det samme gælder andre alternative mælkeformer.

Sundhedsstyrelsen skriver: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.

Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.

Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.

Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."

(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, 2005).

Hvorvidt det skader at give børn de alternative mælkeformer tør jeg ikke svare på, men ud fra det sundhedsstyrelsen skriver, så kan det ikke anbefales. Børn har brug for de vitaminer, mineraler og proteiner, som de kan få via mælken og komælk indeholder vigtige ...

Annonce

... ting, som man ikke får via de andre mælkeformer ...

Hvis man som jer vælger ikke at give sit barn komælk og komælksprodukter, så er det vigtigt at man sikrer barnet meget mere end kalk og det vil her være en god idé at tale med lægen om, hvad barnet har behov for af forskellige fødevarer, for at være dækket ind.

Jeg ved at Carolina er en pige, som normalt spiser rigtig godt og har stor appetit og lyst til mange fødevarer. Hun er normalt ikke kræsen og spiser sundt og varieret. Derfor kan det sandsynligvis i jeres tilfælde være fint med et dagligt kalktilskud og supplement af en multivitaminpille. Det kalkindhold der er i en almindelig multivitamin pille er normalt ikke nok til at dække behovet. Det anbefales at børn mellem 12-24 måneder tilbydes 600ml calcium dagligt. Hvad deres indtag bør være efter 2 års alderen må lægen vurdere.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er også vigtigt at sige at generelt bør man ikke sætte barnet på diæt, eller fjerner bestemte fødevarer fra barnets kost, uden at have lægen inde over. Det kan i visse situationer være årsag til fejlernæring hos børn, så selvom det er godt i nogle familier, så er det ikke altid godt i en anden :o)

Netop på grund af mælkens vigtige indhold af protein, vitaminer og mineraler, så anbefales det også at man tilbyder børn med mælkeallergi speciel modermælkserstatning - og faktisk helt op mod 3 års alderen. Heller ikke her anbefaler man de alternative mælkeformer ...

Jeg synes naturligvis at det er rigtig dejligt at I har fundet en løsning på Carolinas øreproblemer og at hun tydeligt har fået det bedre. Det betyder rigtig meget for jer alle sammen, for hele familiens trivsel. Hun har været meget plaget af det, og har ikke haft speciel glæde af sine dræn ... Så dejligt er det, men jeg er også nød til at fortælle jer, hvad sundhedsstyrelsen siger - og det være hermed gjort :o)

Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og krydser fingre for en sygdomsfri sommer :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder