Svar: Er mit barn normalt?

3. maj 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Signe

Tak for dit brev, som jeg har valgt at lægge på siden, da jeg tænker at andre kan have glæde af at læse din beskrivelse og måske nogen i samme situation vil dele deres erfaring med dig/mig ...

Jeg er naturligvis ked af at høre, at lægerne mener at din dreng har en mild form for cerebral parese - det er noget at forholde sig til, og uvisheden er naturligvis det værste. Tanker om fremtiden, hvad vil der ske, hvordan vil det påvirke ham osv. det er helt naturligt at tænke sådan, fordi du jo ønsker det bedste for din dreng, ønsker for ham at han må få så godt et liv som muligt.

Tanker der går tilbage, hvorfor er det sket for os, for ham, har jeg gjort noget forkert, er det sket i graviditeten, i forbindelse med fødslen, efterfølgende ... også helt normale tanker, men et eller andet sted, så kan du jo ikke gøre noget ved fortiden - det kan hjælpe med en forklaring, men det løser ikke noget og du kan ikke bruge skyldfølelse til noget. Der er absolut ikke nogen der siger, at det er noget du har påført din dreng og at blive svøbt og vugget giver normalt ikke børn lammelser ... så ro på, tæl til ti og tænk fremad.

Hvad kan du gøre nu? I skal naturligvis have yderligere udredning og det vil her være vigtigt, at du henvises til en børnefysioterapeut, som kan hjælpe dig med at lave nogle øvelser og finde ud af, hvordan du kan støtte din dreng bedst muligt. Der er sandsynligvis ansat børnefysioterapeuter i Kommunen hvor du bor, så jeg vil anbefale dig at kontakte en af disse og bede om at få et ...

Annonce

... besøg. Fortæl hvordan situationen er og at du har brug for vejledning og råd omkring stimulation af din dreng - af begge hans sider, både højre og venstre :o)

Selvom der på et tidspunkt kommer fysioterapibehandling på fra sygehusets side, så er der jo ikke spor i vejen for at du drøfter det med den fys som er ansat i kommunen. Du kan kontakte din sundhedsplejerske og hun vil sandsynligvis kunne fortælle dig, hvor du henvender dig for at få fat i en børnefys.

Du spørger "Er min dreng normal? Hvordan ved jeg at han er mentalt normal?" og her tænker jeg at du beskriver en dreng, som smiler, griner, tydeligt lyser op når storebror er i nærheden. Han bruger sig selv motorisk, triller fra mave til ryg, forsøger at koordinere sine bevægelser, han er glad, spiser, putter sig ind til dig, når han er træt, han græder, når han er ked af det og ønsker hjælp til at få situationen ændret - han har en fin kontakt, indgår i et fint og sundt samspil - han lyder til at være fuldstændig som en dreng på 6 måneder skal være.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er som du skriver en hård tid for jer alle og du må græde de tårer der skal grædes. Man må godt have dage, hvor man er ked af det, bekymret og synes livet er dybt uretfærdigt - men husk også at nyde ham, den lille dreng med det dejligste smil :o)

Tiden vil give jer større vished, hold fast i at alle børn med Cerebral parese ikke behøver være mentalt retarderede, man kan sagtens have en Cerebral parese og være normalt begavet.

Sender dig et stort knus og rigtig mange tanker med på vejen :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie