Svar: Er mit barn normalt?
3. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev, som jeg har valgt at lægge på siden, da jeg tænker at andre kan have glæde af at læse din beskrivelse og måske nogen i samme situation vil dele deres erfaring med dig/mig ...
Jeg er naturligvis ked af at høre, at lægerne mener at din dreng har en mild form for cerebral parese - det er noget at forholde sig til, og uvisheden er naturligvis det værste. Tanker om fremtiden, hvad vil der ske, hvordan vil det påvirke ham osv. det er helt naturligt at tænke sådan, fordi du jo ønsker det bedste for din dreng, ønsker for ham at han må få så godt et liv som muligt.
Tanker der går tilbage, hvorfor er det sket for os, for ham, har jeg gjort noget forkert, er det sket i graviditeten, i forbindelse med fødslen, efterfølgende ... også helt normale tanker, men et eller andet sted, så kan du jo ikke gøre noget ved fortiden - det kan hjælpe med en forklaring, men det løser ikke noget og du kan ikke bruge skyldfølelse til noget. Der er absolut ikke nogen der siger, at det er noget du har påført din dreng og at blive svøbt og vugget giver normalt ikke børn lammelser ... så ro på, tæl til ti og tænk fremad.
Hvad kan du gøre nu? I skal naturligvis have yderligere udredning og det vil her være vigtigt, at du henvises til en børnefysioterapeut, som kan hjælpe dig med at lave nogle øvelser og finde ud af, hvordan du kan støtte din dreng bedst muligt. Der er sandsynligvis ansat børnefysioterapeuter i Kommunen hvor du bor, så jeg vil anbefale dig at kontakte en af disse og bede om at få et besøg. Fortæl hvordan situationen er og at du har brug for vejledning og råd omkring stimulation af din dreng - af begge hans sider, både højre og venstre :o)
Selvom der på et tidspunkt kommer fysioterapibehandling på fra sygehusets side, så er der jo ikke spor i vejen for at du drøfter det med den fys som er ansat i kommunen. Du kan kontakte din sundhedsplejerske og hun vil sandsynligvis kunne fortælle dig, hvor du henvender dig for at få fat i en børnefys.
Du spørger "Er min dreng normal? Hvordan ved jeg at han er mentalt normal?" og her tænker jeg at du beskriver en dreng, som smiler, griner, tydeligt lyser op når storebror er i nærheden. Han bruger sig selv motorisk, triller fra mave til ryg, forsøger at koordinere sine bevægelser, han er glad, spiser, putter sig ind til dig, når han er træt, han græder, når han er ked af det og ønsker hjælp til at få situationen ændret - han har en fin kontakt, indgår i et fint og sundt samspil - han lyder til at være fuldstændig som en dreng på 6 måneder skal være.
Det er som du skriver en hård tid for jer alle og du må græde de tårer der skal grædes. Man må godt have dage, hvor man er ked af det, bekymret og synes livet er dybt uretfærdigt - men husk også at nyde ham, den lille dreng med det dejligste smil :o)
Tiden vil give jer større vished, hold fast i at alle børn med Cerebral parese ikke behøver være mentalt retarderede, man kan sagtens have en Cerebral parese og være normalt begavet.
Sender dig et stort knus og rigtig mange tanker med på vejen :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske