Ingen ro til at spise

3. maj 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Ingen ro til at spise

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Vi har som sagt en rigtig skøn og glad datter på snart 11 måneder. Hun er en meget aktiv pige med fuld fart på og som hele vejen igennem, har været ret tidlig i sin motoriske udvikling.

Vores problem er at hun simpelhen har for meget krudt bagi til at ville/kunne sidde stille og koncentrerer sig om at spise sin mad.
Hun er endvidere (og nok delvist også derfor) en meget slank pige, som nu vejer knap 8 kg og er ca. 74cm lang og hun har efterhånden ganske længe været lidt bagud ifh.t. til sin vægtkurve.
Vi vurderer dog også, at dette også skyldes, at hun er så fysisk aktiv som hun er og netop ikke har ro på sig til mere end kun lige at tilfredsstille sin værste sult.
Vi introducerede skemad omkring 5-måneders alderen og der gik flere måneder inden vi rigtig fik hul på det, da hun ikke havde den mindste interesse i maden.

Nu vil hun dog gerne spise, men spiser kun ganske lidt, før hun igen mister interessen og koncentrationen.
Hun sidder som oftes i sin høje stol når hun skal spise, men hun trækker hele tiden benene op på sædet og rejser sig op på sædet, hvilket gør det meget svært at give hende mad, mens vi skal forsøge at få hende til at bliver siddende og passe på at hun ikke falder ned. Jeg oplever derfor, at hele spisesituationen ofte bliver ret stressende for os. Efter kort tid bliver hun utålmodig og vil ned eller rækker ud for at komme over til mig, hvorfra hun også meget hurtigt vil videre ned på gulvet.

Vi er i tvivl om hvordan vi skal takle situationen. Jeg synes ikke, at det virker til at hun forstår, når jeg siger at hun skal blive siddende eller at hun skal sætte sig ned.

Tidligere lavede vi oftest sammenkogte retter og lasangner, retter som smagte af noget og som vi kunne give hende af ske. Men nu har vi opdaget, at hun er meget interesseret i min gaffel (som hun også gerne spiser fra), så vi er begyndt at lave retter som kan skæres ud, så hun selv kan sidde lidt med det og vi har også netop opdaget, at hun gerne vil spise med gaffel selv, hvis stikker maden på gaflen og giver hende den, så putter hun den selv i munden.

Men tilbage til problemet. Vi kan jo ikke tvinge hende til at blive siddende i sin høje stol og spise, så vi er lidt begyndt at lade hende spise videre på gulvet når hendes (og vores) tålmodighed slipper op. Enten sætter vi os ned til hende med hendes tallerken, eller vi stiller hendes tallerken med hapser på fod-trinet på trip-trap-stolen og så går hun rundt omkring bordet og stolene mellem mundfuldene, ja vi stikker endda nogle gange hapser ned til hende når hun går omkring vores stole, og vi kan godt føle at vi sidder og giver godbidder til en hund og at vi er ude på et skråplan... Men vi skal ...

Annonce

... jo have hende til at spise noget...¨

Min egen sundhedsplejerske har sagt, at vi skal passe på at vi ikke kommer til at "jagte hende" med mad (ifh.t. at tilbyde for mange måltider i løbet af dagen), så det er vi meget opmærksomme på.

Men jeg har også svært ved at vurdere, hvor meget hun skal spise over et døgn.

Jeg vil gerne lige prøve at give et eksempel på, hvor meget hun ca. spiser på en dag.

Morgen (ca. kl. 7): Havregrød af ½ dl havregryn og 1½ dl sødmælk og sødet med frugtmos (spiser dog ikke altid op).

Formiddag (kl. 9): En ostehaps eller ½-1 banan eller ligende + evt. lidt riskiks eller bolle.

Amning inden formiddagslur

Frokost (ca. 11.30): 1/4 til en hel skive mørk spelt-brød med pålæg (ex. leverpostej, makrel, toskerogn, kødpålæg eller flødeost) + lidt frugt.

Inden eftermiddagslure (ca. kl. 14): af og til lidt grød eller yoghurt med most frugt og lidt havregryn, hvis hun kun har spist lidt til frokost ellers frugt eller ostehaps (dog helst kun én ostehaps om dagen ;o).

Efter eftermiddagslur (ca. kl 16): evt. lidt frugt eller riskisk eller en smoothie af frugt og yoghurt som hun drikker af sugerør (hvilket hun eeelsker :o)

Aftensmaden (kl. 17.30) varrierer meget. Hun har nogle gange kunne spise en ordenlig portion lasange eller anden pasta (måske 1 til 2 dl) andre gange er det meget småt hvad hun spiser.

Inden natten: Hvis ikke rigtig hun har spist til aften tilbyder vi hende youghurt med most frugt og havregryn eller grød inden amning og putning.

Dagen afsluttets altid med amning ved 19-tiden.

Jeg ammer ikke i løbet af natten eller tidlig morgen netop for, at det ikke skal tages hendes appetit fra havregrøden.

Dette er som udgangspunkt hvad hun spiser i løbet af et døgn. Men hun smager selvfølgelig også, hvis vi andre får en snack eller noget imellem måltiderne.

I forhold til amningerne, kan jeg lige tilføje, at jeg har været nede på kun én amning (inden hun blev puttet til aften) men jeg synes at mælkeproduktionen blev meget lav og jeg kom til at savne en rolig ammestund om formiddagen, så jeg gik tilbage til 2 amninger og har efterfølgende oplevet, at der igen er kommet mere mælk og at hun ligger længere ved brystet.
Jeg forventer at beholde de 2 amninger til hun er 1 år, hvor det vil komme til at passe med at hun skal begynde i dagpleje og derfor naturligt ikke kan blive ammet om formiddagen.
Synes du, at det lyder okay med 2 amninger ind til da?

Puha, det blev en længere beskrivelse, men hvis jeg lige skal summere mit spørgsmål op, så er det:

1) Om du kan give os et råd til, hvordan vi får mere ro på omkring hovedmåltiderne og om du mener det er iorden at hun ikke nødvendigvis sidder ved bordet under hele måltidet, men går rundt mellem mundfuldene under den sidste del af måltidet, når koncentrationen er sluppet op?

2) Og om du kan give et overslag over hvor meget det er rimligt/nødvendigt at en pige på hendes alder/størrelse og aktivitetsniveau spiser?

3) Er det okay med 2 amninger i døgnet til hun bliver et år?

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder