Svar: Karantæne efter 15 måneders vaccine?

2. april 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Charlotte

Jeg har aldrig hørt om at man skal holde sit barn hjemme op til 6 uger efter de er blevet vaccineret. Jeg ved ikke hvor jeres dagplejer har denne oplysning fra ...

Når børn bliver vaccineret med MFR i 15 måneders alderen, så vil de hyppigste bivirkninger være milde og fuldstændig ufarlige. Ifølge Seruminstituttet så får 5-12% af børnene feber som ofte kommer 9-10 dage efter vaccinationen og varer 1-2 dage. Hos ca 5% ser man et udslæt, det kommer hyppigst 7-10 dage efter vaccinationen og kan vare 1-3 dage.

Alle vacciner kan give rødme, hævelse og ømhed på injektionsstedet, det er helt normalt og ufarligt. Børn der reagerer med feber, udslæt, rødme osv. smitter ikke. Der er således ikke grund til at være bekymret eller sætte barnet i karantæne, fordi man er bange for at andre søskende f.eks. bliver smittet med sygdommene.

MFR-vaccinen er en del af vores børnevaccinationsprogram og MFR gives i 15-måneders-alderen for at være sikker på, at virkningen ikke hindres af de medfødte antistoffer. Det sådan at børn det første år, vil være beskyttet mod sygdommene via de ...

Annonce

... antistoffer de har fået overført fra moderen under graviditeten. Der vaccineres igen når barnet er 4 år, fordi man derved beskytter dem, der ikke har dannet beskyttende antistoffer ved første vaccination. Derudover giver det også ekstra antistofdannelse hos de allerede beskyttede.

Det har været fremme i medierne om MFR vaccinationen kan give autisme og omkring dette skriver Statens Seruminstitut: "Både kliniske og store epidemiologiske undersøgelser fra bl.a. England, Finland, USA og Danmark taler klart imod, at der er en sammenhæng mellem MFR-vaccination og udvikling af autisme.
Verdenssundhedsorganisationen WHO har konkluderet, at der i eksisterende studier ikke er påvist sammenhæng mellem autisme og MFR-vaccination". Citat www.ssi.dk

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

SSI skriver også at MFR vaccinen ikke nedbryder immunforsvaret, men derimod aktiverer kroppens immunforsvar til at kunne beskytte barnet så tidligt som muligt mod de tre sygdomme ...

Du kan i øvrigt læse mere omkring MFR vaccinationen og andre vaccinationer på Statens Seruminstituts hjemmeside.

Håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god påske:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder