Svar: Karantæne efter 15 måneders vaccine?
2. april 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Charlotte
Jeg har aldrig hørt om at man skal holde sit barn hjemme op til 6 uger efter de er blevet vaccineret. Jeg ved ikke hvor jeres dagplejer har denne oplysning fra ...
Når børn bliver vaccineret med MFR i 15 måneders alderen, så vil de hyppigste bivirkninger være milde og fuldstændig ufarlige. Ifølge Seruminstituttet så får 5-12% af børnene feber som ofte kommer 9-10 dage efter vaccinationen og varer 1-2 dage. Hos ca 5% ser man et udslæt, det kommer hyppigst 7-10 dage efter vaccinationen og kan vare 1-3 dage.
Alle vacciner kan give rødme, hævelse og ømhed på injektionsstedet, det er helt normalt og ufarligt. Børn der reagerer med feber, udslæt, rødme osv. smitter ikke. Der er således ikke grund til at være bekymret eller sætte barnet i karantæne, fordi man er bange for at andre søskende f.eks. bliver smittet med sygdommene.
MFR-vaccinen er en del af vores børnevaccinationsprogram og MFR gives i 15-måneders-alderen for at være sikker på, at virkningen ikke hindres af de medfødte antistoffer. Det sådan at børn det første år, vil være beskyttet mod sygdommene via de antistoffer de har fået overført fra moderen under graviditeten. Der vaccineres igen når barnet er 4 år, fordi man derved beskytter dem, der ikke har dannet beskyttende antistoffer ved første vaccination. Derudover giver det også ekstra antistofdannelse hos de allerede beskyttede.
Det har været fremme i medierne om MFR vaccinationen kan give autisme og omkring dette skriver Statens Seruminstitut: "Både kliniske og store epidemiologiske undersøgelser fra bl.a. England, Finland, USA og Danmark taler klart imod, at der er en sammenhæng mellem MFR-vaccination og udvikling af autisme.
Verdenssundhedsorganisationen WHO har konkluderet, at der i eksisterende studier ikke er påvist sammenhæng mellem autisme og MFR-vaccination". Citat www.ssi.dk
SSI skriver også at MFR vaccinen ikke nedbryder immunforsvaret, men derimod aktiverer kroppens immunforsvar til at kunne beskytte barnet så tidligt som muligt mod de tre sygdomme ...
Du kan i øvrigt læse mere omkring MFR vaccinationen og andre vaccinationer på Statens Seruminstituts hjemmeside.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske