Svar: Evige øreproblemer - hvad skal vi dog gøre?
24. marts 2009
Alder:
21 mdr.
Kære Charlotte
Det kan virke uoverskueligt med gentagende mellemørebetændelser og det påvirker naturligvis hele familien i negativ retning. Det er også meget med 8 mellemørebetændelser på ca 8 måneder og jeg kan godt forstå at du nu begynder at kigge efter andre og supplerende behandlingsmetoder.
Da jeg arbejder efter sundhedsstyrelsens retningslinier, kan jeg ikke foreslå dig decideret alternativ behandling. Der er dog ingen tvivl om at din datters immunforsvar må være i bund efter så meget penicillin og det gør naturligvis ikke hendes chancer for hurtig bedring større. Hendes immunforsvar skal styrkes indefra og derfor skal du sikre dig at hun spiser sundt og varieret, får masser af vitaminer, mineraler, protein osv. og kniber det med det, så suppler hende med en multivitamintablet dagligt.
Du skal naturligvis også sikre dig at hun ikke får træk, har kolde hænder, fødder osv. men at hun altid har sutsko på, en ekstra trøje osv. så hun ikke bliver kold. Dette naturligvis for at undgå forkølelser osv. som igen vil påvirke hendes ører.
Det kan være helt relevant at medtænke om der er noget allergi indenover, har hun tegn på børneeksem, har hun generelt problemer med luftvejene, hoster, høfeber symptomer osv? I et sådan tilfælde kan det være en god idé at tale med lægen om, hvorvidt allergi spiller ind. Det kan godt være mælk, men det kan også godt være allergi overfor dyr, støv eller andre ting og man skal være meget varsom med at sætte børn på diæt, hvis der ikke er belæg for det. Børn kan også få luftvejsproblemer og dermed ofte også øreproblemer, hvis man bor i et hus med dårligt indeklima, fugtproblemer osv. Jeg ved jo ikke hvordan I bor, men det er også noget der bør medtænkes, ligesom jeres datter ikke bør udsættes for tobaksrøg og lignende.
Jeg vil anbefale dig at læse bogen "Ondt i øret - Hvad kan der gøres?" af Annelise Jensen. Du finder den i min bogguide under 'Sygdom, behandling og handicap'. I bogen gennemgåes både de alternative behandleres forslag og den lægevidenskabelige løsning, derudover er der flere "hjælp til selvhjælp råd", som måske også vil give jer lidt at gå videre med.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig god bedring med hende :o) God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske