Svar: Brugen af børnepanodil ved høj feber

29. januar 2009

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej Gitte

Jeg er ked af at høre at I er ramt at sygdom i øjeblikket, det lyder lidt hårdt, håber at din dreng har det bedre, nu hvor jeg svarer dig i dag :o)

Når et barn får feber, så er det tegn på at barnet er syg. Men det siger ikke noget om, hvor alvorlig sygdommen er. Det betyder at selvom børn er alvorligt syge, så behøver de ikke have særlig høj temperatur - de vil tilgengæld virke sløve, vil ikke spise og drikke, leger ikke - de ligger bare hen. Og på samme måde kan børn have en meget høj temperatur uden at fejle noget alvorligt.

Hvis et barn har høj feber, men i øvrigt virker kvikt, leger, spiser, drikker osv. så siger man at barnets almentilstand er god. Temperatur bør måles i et køligt rum og helst, når barnet har hvilet sig. En normaltemperatur vil være under 37 om morgenen og under 37,5 om aftenen. Det er således normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen og det er ikke det samme som at barnet har feber.

Det at barnet har feber, vil som regel være et tegn på at barnet har fået en infektion ofte med et virus som f.eks. forkølelse. Små børn får højere feber end voksne, og 39-40°C er ikke ualmindeligt ved forkølelse. Da temperaturen stiger i løbet af dagen vil et forkølet barn godt kunne have en temperatur på 38 om morgenen, som så stiger til 39 om aftenen. Det betyder ikke nødvendigvis, at barnet har fået det værre.

Når temperaturen stiger, så fryser man og får kulderystelser og her er det godt at få et tyndt lagen eller et dynebetræk over sig. Når temperaturen har nået sit højdepunkt, så har man det rigtig varmt og her skal man så afklædes, bare ligge i en undertrøje og gerne med vinduet lidt på klem, så der er frisk og kølig luft i rummet.

Din dreng har høj temperatur og i den forbindelse ville jeg ikke stole på et øretermometer, men ville altid måle en rectal temperatur, altså måle temperaturen i endetarmen. Det er den mest præcise måling og en præcis måling er netop vigtigt, når han er syg og tilsyneladende har så høj temperatur som han har.

Med en præcis måling, så ville jeg se på hans almentilstand. Hvordan virker han, har han spist, drukket, leget, kan jeg have kontakt med mit barn, virker han apatisk og fraværende eller virker han bare lidt pylret. Det har alt sammen noget at sige i forhold til, hvornår man skal ringe til ...

Annonce

... lægen. Hvis barnet virker sløv, apatisk, er svær at få kontakt med, ikke spiser, drikker osv. så ville jeg kontakte lægen med det samme uanset hvor høj temperaturen var.

Hos jer, lyder det som om at temperaturen er steget stille og roligt dagen igennem, du har givet en panodil, det har slået feberen ned hvorefter din dreng har spist, drukket og egentlig været okay - syg og lidt slap men okay. I takt med at panodilen holder op med at virke, så stiger temperaturen igen og din dreng får det atter skidt. Du har gjort det helt rigtige, med at afkøle værelset, afklæde ham osv.

Jeg synes ikke en rectaltemperatur skal være over 40 grader hos så lille et barn, så ville jeg under alle omstændigheder lige konferere med lægen. Det er trods alt bedre at ringe en gang for meget end vente for længe og det er vigtigt at du som mor er helt tryg ved situationen :o)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Netop fordi panodil slår temperaturen ned, så er det vigtigt at man altid måler temperaturen inden man giver barnet medicinen - ellers kan man ikke regne med den måling man foretager. Det er også helt rigtigt, som du har gjort, at give panodil med ca 6 timers mellemrum, det giver mulighed for at observere sit barn, få givet barnet lidt at spise og drikke, når medicinen virker bedst og samtidig sikre at barnet ikke får for meget medicin.

Selvom panodil kan købes i håndkøb, så er det vigtigt at man ikke giver det som var det bolsjer. Panodil (eller paracetamol, som det også hedder) i for store mængder kan skade barnets lever og det kan være meget alvorligt. Man har også nogle gange været lidt tilbageholdende med at give panodil til børn som har haft feberkramper og så er der jo en risiko for at sløve nogle symptomer, hvis barnets temperatur holdes 'kunstigt' nede og det er meget vigtigt at man er i stand til at kunne observere sit barn, især så lille et barn som ikke med sproget kan fortælle hvordan han har det.

Du skal naturligvis være opmærksom på om forkølelsen som I alle havde for en uge side, hos ham kan have sat sig og givet lungebetændelse, mellemørebetændelse eller andet, som nu gør at han atter får høj feber. I givet fald skal han naturligvis behandles med antibiotica og altså forbi en læge :o)

Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej og håber at han snart blive rask. Rigtig god bedring herfra! :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina