Svar: Tynd afførring

26. januar 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor til 2

Dejligt at drengene har det godt og trives, udvikler sig som drenge nu skal :o)

Når jeg ser din plan for dagen, så er der lidt ting som falder mig i øjnene og som jeg synes du nu skal ændre på. Det ene er flaskerne med letmælk - det er slut nu, de er for gamle til at få flaske og letmælk bør drikkes af en kop. Det næste er tilbuddet om kiks og fortyndet saft om eftermiddagen, her synes jeg de skal have et surmælksprodukt - også fordi netop acidophilus er godt til at regulere maven.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen: Havregrød, letmælk af kop.

Formiddag: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.

Formiddagslur

Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden - kød, fisk, grøntsager, pasta osv. meget gerne til frokost. Grøntsager skal fortsat koges og brød være fiberholdigt men uden hele kerner. Vand af kop.

Middagslur

Eftermiddag: En portion tykmælk med revne æbler, müsli, havregryn eller lignende. ½ bolle med lidt smør, ost, ½ banan eller anden frugt. Vand af kop

Aften: Familiemad, ris, pasta (både pasta og især ris er godt ved tynd mave), kogte grøntsager, kød, fisk, sovs af forskellig slags. De kan spise det samme som I andre, lasagne, boller i karry, spaghetti med kødsovs, farsbrød, frikadeller, fiskefileter osv.

Alt efter hvor meget de spiser af aftensmaden kan du overveje om du skal supplere med en godnatgrød. Ellers tilbydes de en banan og evt en kop lun mælk og puttes så til natten.

Man ...

Annonce

... skal naturligvis overveje om indtag af mælk kan have betydning for jeres dreng diarré. Mælkeallergi har han sandsynligvis ikke, men han kunne måske være lidt laktoseintolerant, hvor man får diarré fordi man ikke kan optage mælkesukker fra mave-tarmkanalen.

Men man kan ikke rigtigt udlede, hvad der er årsag hos jer, uden at forsøge sig frem og netop for at imødekomme maveproblemer, så synes jeg at første skridt er at fjerne letmælken fra flaskerne og i stedet give dem surmælksprodukt. Derudover mere fiberholdigt brød (hjemmebagte havregrynsboller) i stedet for kiks, vand (evt. kogt vand i en periode) i stedet for saft og hvis du gerne vil give dem lidt med smag, så kan lidt fortyndet æblejuice være en idé, når man har diarré. Æbler er gode til at tilføre lidt salt og kalium og det er også derfor jeg anbefaler revne æbler på tykmælken.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Begge drenge kan med fordel spise efter ovenstående plan og så skulle det gerne give lidt effekt på begge maver :o)

Derudover ved jeg at der lige nu er et nyt produkt på vej på markedet, som hedder Bifiform minidråber. Det er mælkesyrebakterier i flydende form, som netop anbefales til børn med tendens til diarré. Det er et kosttilskud og må derfor ikke sættes i stedet for en varieret og afbalanceret kost, så prøv derfor i første omgang at se om ikke du ved at følge ovenstående råd, kan få lidt styr på drengenes maver og virker det så ikke, så er Bifiform minidråber måske noget for jer. Drøft det også med jeres læge.

Fortsat held og lykke med dem begge og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.