Svar: Tynd afførring
26. januar 2009
Alder:
15 mdr.
Kære mor til 2
Dejligt at drengene har det godt og trives, udvikler sig som drenge nu skal :o)
Når jeg ser din plan for dagen, så er der lidt ting som falder mig i øjnene og som jeg synes du nu skal ændre på. Det ene er flaskerne med letmælk - det er slut nu, de er for gamle til at få flaske og letmælk bør drikkes af en kop. Det næste er tilbuddet om kiks og fortyndet saft om eftermiddagen, her synes jeg de skal have et surmælksprodukt - også fordi netop acidophilus er godt til at regulere maven.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden - kød, fisk, grøntsager, pasta osv. meget gerne til frokost. Grøntsager skal fortsat koges og brød være fiberholdigt men uden hele kerner. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med revne æbler, müsli, havregryn eller lignende. ½ bolle med lidt smør, ost, ½ banan eller anden frugt. Vand af kop
Aften: Familiemad, ris, pasta (både pasta og især ris er godt ved tynd mave), kogte grøntsager, kød, fisk, sovs af forskellig slags. De kan spise det samme som I andre, lasagne, boller i karry, spaghetti med kødsovs, farsbrød, frikadeller, fiskefileter osv.
Alt efter hvor meget de spiser af aftensmaden kan du overveje om du skal supplere med en godnatgrød. Ellers tilbydes de en banan og evt en kop lun mælk og puttes så til natten.
Man skal naturligvis overveje om indtag af mælk kan have betydning for jeres dreng diarré. Mælkeallergi har han sandsynligvis ikke, men han kunne måske være lidt laktoseintolerant, hvor man får diarré fordi man ikke kan optage mælkesukker fra mave-tarmkanalen.
Men man kan ikke rigtigt udlede, hvad der er årsag hos jer, uden at forsøge sig frem og netop for at imødekomme maveproblemer, så synes jeg at første skridt er at fjerne letmælken fra flaskerne og i stedet give dem surmælksprodukt. Derudover mere fiberholdigt brød (hjemmebagte havregrynsboller) i stedet for kiks, vand (evt. kogt vand i en periode) i stedet for saft og hvis du gerne vil give dem lidt med smag, så kan lidt fortyndet æblejuice være en idé, når man har diarré. Æbler er gode til at tilføre lidt salt og kalium og det er også derfor jeg anbefaler revne æbler på tykmælken.
Begge drenge kan med fordel spise efter ovenstående plan og så skulle det gerne give lidt effekt på begge maver :o)
Derudover ved jeg at der lige nu er et nyt produkt på vej på markedet, som hedder Bifiform minidråber. Det er mælkesyrebakterier i flydende form, som netop anbefales til børn med tendens til diarré. Det er et kosttilskud og må derfor ikke sættes i stedet for en varieret og afbalanceret kost, så prøv derfor i første omgang at se om ikke du ved at følge ovenstående råd, kan få lidt styr på drengenes maver og virker det så ikke, så er Bifiform minidråber måske noget for jer. Drøft det også med jeres læge.
Fortsat held og lykke med dem begge og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske