Svar: Er Mentholatum godt til babyer?
24. april 2004
Alder:
18 mdr.
Kære Kristian
Jeg synes ikke at man skal bruge Mentholatum til små børn. Sundhedsstyrelsen anbefaler at man ikke bruger hverken kosttilskud eller naturlægemidler børn under 2 år.
Jeres datter er kun 1½ mdr gammel og hvis hun er meget generet af slim, hoste og forkølelse, bør I lade en læge se på hende. Hun kan have fået det der hedder RS-virus, som er en forkølelsesvirus der rammer mange børn. Den er uden problemer hos større børn, men får små børn denne virus, kan det give vejrtrækningsproblemer.
Der er også mange andre muligheder, og det kan også bare være en gangske harmløs forkølelse, men det er vigtigt at I får en læge til at se på hende og stille en diagnos og ikke begynder at smøre hende med mentholatum.
Jeg mener forøvrigt at have læst en gang at menthol kan give vejrtrækningsproblemer hos børn, fordi det generer deres slimhinder, men jeg er dog ikke sikker på dette.
Rigtig god bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske