Svar: Er begyndt at gylpe igen
3. januar 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Jeg synes det ville være en rigtig godt idé, hvis I kunne få en snak med lægen. Faktisk synes jeg I skal bede om at få en henvisning til børneafdeling, for at man kan finde ud af, hvorfor Emil gylper så meget som han gør og hvad man i givet fald skal gøre ved det.
Når børn gylper så meget, at de ikke tager nok på, så skal de undersøges og det er ikke rigtigt, at fratage dem muligheden for at få mad, for at undgå gylp. Han har jo som du skriver brug for den næring og det er vigtigt at han opfatter det at spise som noget rart og dejligt.
Gylp hos spædbørn er i sig selv et normalt fænomen, men hvis barnet forsætter med at gylpe eller kaster mad op, når det begynder med fastere føde og/eller hvis barnet har forskellige ledsagesymptomer forbundet med gylpen (f.eks. vægttab) så bør barnet udredes. Det er korrekt at gylp kan skyldes overfodring, og det glade og trivelige barn som gylper meget fordi det måske bliver overfodret, skal ikke behandles. Men der er ikke tale om overfodring, hvis barnet ikke tager på - det er jo stor forskel på at gå fra en vægtøgning på 500g om ugen til ingenting ...
Man kalder det for Gastroesophageal refluks (GER), når der kommer mad fra maven op i spiserøret og når det er betegnet som en sygdom, så kalder man det GERD Gastroesophageal refluks disease. Det kan skyldes forskellige ting og man kan også behandle forskelligt - det afhænger helt af årsagen og problemets omfang. Man kan behandle medicinsk men man kan også vælge at operere. Det er en lægelig vurdering og vurderingen foretages på sygehuset - derfor skal I have en henvisning dertil :o)
Rigtig god bedring med ham, glæder mig til at høre hvad tiden bringer - rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske