Brev:
Er begyndt at gylpe igen
3. januar 2009
Alder:
9 mdr.
Er begyndt at gylpe igen
Hej Helen
Så er Emil endeligt kommet i gang med at spise større portioner rigtigt mad i bidder (rugbrød, kartofler, kød etc) og bliver kun ammet om aftenen og natten. Dejligt, tænkte vi, så kan det være han begynder at tage ordentligt på. Men ikke så snart vi har tænkt det, før han begynder at gylpe efter hvert måltid. Kalder det gylpe, selvom det mere lugter af bræk.
Emil gylpede RIGTIGT meget som lille. Vi fik at vide det var formentligt var fordi hans lukkelmuskel var slap og at det ville stoppe når han startede på fast føde. Min SP mente også på et tidspunkt det kunne være overfordring for han tog 500g på om ugen - og jeg blev anbefalet at skære ned på mængden af hans mad. Med det resultat at han så ikke gylpede så meget, men også at han ikke tog på. Og der startede hele besværet med beskedent vægt-stigning, for han kom aldrig rigtigt op i madmængder igen selvom han fik det tilbudt.
Og nu står jeg der så igen. Han har i lang tid nærmest ikke gylpet - stort set i alt den tid hvor han ikke har taget så meget på. Han får han endeligt større portioner og jeg tror han tager på, men nu gylper han så igen.
Hvad kan grunden være til det? Er det fordi han får for meget mad nu? Det er vel ikke normalt at gylpe på hans alder? Hvis det er fordi hans lukkemuskel stadig er slap. Hvad kan man så gøre ved det?
Jeg er ikke meget for at skære ned på maden pga. det som skete sidst. Men det er på den anden side også pænt anstrengende at han gylper og lugter af bræk 6 gange om dagen - og jeg synes jo heller ikke det kan være rigtigt at han gør det.
Hvordan skal jeg forholde mig til det her?
Med venlig hilsen
En meget frustreret Rikke