Svar: Væske i øret - 8 mdr.
22. april 2004
Alder:
8 mdr.
Man taler om to typer for mellemørebetændelse, den akutte og den sekretoriske. Det kan være svært at vurdere, hvad det er barnet har.
Ved den akutte mellemørebetændelse, får barnet ofte pludselig feber og smerter i ørerne. Barnet kan være utrøsteligt, især når det ligger ned, men stoppe med at græde, når det tages op. Den akutte mellemørebetændelse skyldes virus eller bakterier og smerten i øret skyldes at betændelsen presser på trommehinden. Hos nogle børn springer trommehinden spontant og det 'flyder' fra øret, siger man og barnet har ikke længere ondt. Den akutte mellemørebetændelse kommer desværre ofte igen og rammer hyppigst børn mellem ½ og 4 år.
Den sekretoriske mellemørebetændelse kaldes væske i mellemøret, fordi der samler sig væske der. I forbindelse med en forkølelse hæver slimhinderne op og øretrompeten eller det eustatiske rør tilstoppes. Det er ofte de 2-5 årige der rammes af denne type.
Nogle gange har børn begge typer samtidig og generelt kan man sige at begge dele giver trykken og smerter i øret.
Jeg synes det vil være en god idé at I får en tid hos en ørelæge, som kan vurdere, hvad det er for en type mellemørebetændelse jeres søn har. I kan kontakte en ørelæge uden henvisning. Ørelægen vil kunne punktere trommehinden, hvis det er nødvendigt.
Panodil kan være en god idé at give, når barnet skal sove, simpelthen fordi smerten er størst, når barnet ligger ned, men alt for store doser er jeg enig med dig i at man skal undgå. Smertestillende midler slører også barnets symptomer og kan gøre det sværere at finde ud af, hvad barnet fejler.
For nogle børn hjælper det at få et lunt klæde holdt op ved øret og det er altid en god idé at hæve hovedenden i sengen, så barnet ligger lidt eleveret. Sørg også for at Victor ikke har kolde hænder og fødder og ikke får træk. Der er oftere koldere i gulvhøjde, hvor han naturligt opholder sig mest.
Lægen kan desuden pode jeres dreng i halsen for at finde ud af om der er tale om bakterier eller en virus. Hvis der er tale om bakterier, kan man give penicillin, men dette hjælper ikke på virus.
Jeg synes som sagt at I skal kontakte en ørelæge.
Rigtig god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske