Svar: 3-dags feber og mellemørebetændelse

21. december 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lisa

Det kan godt lyde som om at lille Mathilde har fået 3 dages feber og evt. også mellemørebetændelse eller måske bare en slem forkølelse der har givet hende røde ører ... Det er svært for mig at sige, hvad der her er tale om, men det er godt at du har fået lægen til at se hende og at han/hun har skønnet det nødvendigt med antibiotica - så burde hun hurtigt blive rask, hvis der er noget med ørerne ...

Tredagesfeber findes der desværre ikke medicin mod. Det bedste du kan gøre er at sørge for at hun får væske nok, det gør ikke noget at hun ikke spiser så meget, bare hun drikker. Hun skal have tøj på så hun ikke har det for varmt og også så hun ikke fryser, du må klæde hende lidt af og på efter hvordan hun ...

Annonce

... virker.

Hun behøver ikke ligge i sengen, men når hun virker ekstra træt så er det fint at lade hende ligge og slappe af. Lad hende selv styre mere eller mindre, hvad hun kan holde til :o)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis hun virker sløv, apatisk, får feber over 40 grader, ikke vil drikke eller spise og i det hele taget virker dårlig og skidt, så skal du ringe til lægen - altid hellere ringe en gang for meget end for lidt.

Det kan sagtens være en kirtel der er hævet i nakken, hun lyder jo til at have en til flere infektioner i kroppen og så er det normalt at kirtlerne kan hæve. Hvis den bliver ved at være der, så få lægen til at se på den :o)

Jeg håber I har haft nogle gode og sygdomsfrie juledage, rigtig god bedring og glædelig jul herfra :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne