Svar: 3-dags feber og mellemørebetændelse
21. december 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Lisa
Det kan godt lyde som om at lille Mathilde har fået 3 dages feber og evt. også mellemørebetændelse eller måske bare en slem forkølelse der har givet hende røde ører ... Det er svært for mig at sige, hvad der her er tale om, men det er godt at du har fået lægen til at se hende og at han/hun har skønnet det nødvendigt med antibiotica - så burde hun hurtigt blive rask, hvis der er noget med ørerne ...
Tredagesfeber findes der desværre ikke medicin mod. Det bedste du kan gøre er at sørge for at hun får væske nok, det gør ikke noget at hun ikke spiser så meget, bare hun drikker. Hun skal have tøj på så hun ikke har det for varmt og også så hun ikke fryser, du må klæde hende lidt af og på efter hvordan hun virker.
Hun behøver ikke ligge i sengen, men når hun virker ekstra træt så er det fint at lade hende ligge og slappe af. Lad hende selv styre mere eller mindre, hvad hun kan holde til :o)
Hvis hun virker sløv, apatisk, får feber over 40 grader, ikke vil drikke eller spise og i det hele taget virker dårlig og skidt, så skal du ringe til lægen - altid hellere ringe en gang for meget end for lidt.
Det kan sagtens være en kirtel der er hævet i nakken, hun lyder jo til at have en til flere infektioner i kroppen og så er det normalt at kirtlerne kan hæve. Hvis den bliver ved at være der, så få lægen til at se på den :o)
Jeg håber I har haft nogle gode og sygdomsfrie juledage, rigtig god bedring og glædelig jul herfra :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske