Svar: Min dreng vil ikke tage sin medicin, hvad gør jeg?
4. december 2008
Alder:
2 år
Kære Susanne
Jeg håber det allerede går lidt bedre med din dreng, nu hvor jeg svarer dig :o) Men ellers er mine råd, jo gode at have med til næste gang i står i en situation, hvor jeres dreng skal have medicin ...
Det kan godt virke som et overgreb, når man skal give børn medicin. Børn kan kun protestere med at lukke munden og det gør de ofte - medicin smager jo ikke godt og man kan ikke forklare et lille barn, hvorfor det er vigtigt at de tager det. Det forstår de ikke - de protesterer naturligt over at få noget i munden, som smager dårligt, en sund og god refleks i alle andre situationer :o)
Et gammelt husmoderråd er hindbærsaft, men det skal være ren hindbær, der er ikke andre former for saft der dur. Netop hindbærsaft skulle kunne tage den grimme smag - derfor kan man nogle gange få barnet til at drikke medicinen, hvis det er opblandet i hindbær ... Dog skal man her være opmærksom på at barnet jo skal drikke hele dosis, så man er sikker på at barnet indtager al medicinen.
Derudover skal man naturligvis medtænke at medicin fås på mange måder og i flere styrker. Nogle gange kan man derfor med fordel få udskrevet en anden form for smertestillende eller en anden form for antibiotica, fordi barnet bedre vil kunne indtage dette. Smertestillende kan f.eks. gives som stikpiller, der føres ind i endetarmen, så barnet ikke behøver synke hverken mixtur eller tabletter. Antibiotika kan også nogle gange (desværre ikke altid) gives anderledes, så barnet f.eks. får en mindre mængde af gangen, som barnet lettere kan kapere.
Det er derfor altid en rigtig god idé at tale med lægen om, hvorvidt det der udskrives er det mest hensigtsmæssige, både i forhold til barnets sygdom, men også i forhold til indgift. Nogle gange kan man nemlig godt finde en alternativ løsning.
Og ellers er det sådan, at barnet nogle gange må holdes, når medicinen skal gives - det er nødvendigt, også selvom det er hårdt. Alternativet kan jo være at barnet bliver indlagt og skal have lagt drop osv. for at få medicin derigennem og det kan jo også meget hurtigt, komme til at virke som et overgreb - det kan altså være som at vælge mellem pest og kolera ...
Hvis jeres dreng kan sutte på et bolche eller en lille vingummi eller lignende - kan han det? Så kan det være en god idé, at give ham en sådan i munden inden I skal give ham næsespray. Det fjerner den grimme smag og fjerner også fokus lidt fra det ubehagelige.
Læs i øvrigt min artikel "At give børn medicin", som du finder i min artikelsamling.
Rigtig god bedring med ham, rigtig god jul og dejligt at høre, at du er glad for min side :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske