Svar: Min dreng vil ikke tage sin medicin, hvad gør jeg?

4. december 2008

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Susanne

Jeg håber det allerede går lidt bedre med din dreng, nu hvor jeg svarer dig :o) Men ellers er mine råd, jo gode at have med til næste gang i står i en situation, hvor jeres dreng skal have medicin ...

Det kan godt virke som et overgreb, når man skal give børn medicin. Børn kan kun protestere med at lukke munden og det gør de ofte - medicin smager jo ikke godt og man kan ikke forklare et lille barn, hvorfor det er vigtigt at de tager det. Det forstår de ikke - de protesterer naturligt over at få noget i munden, som smager dårligt, en sund og god refleks i alle andre situationer :o)

Et gammelt husmoderråd er hindbærsaft, men det skal være ren hindbær, der er ikke andre former for saft der dur. Netop hindbærsaft skulle kunne tage den grimme smag - derfor kan man nogle gange få barnet til at drikke medicinen, hvis det er opblandet i hindbær ... Dog skal man her være opmærksom på at barnet jo skal drikke hele dosis, så man er sikker på at barnet indtager al medicinen.

Derudover skal man naturligvis medtænke at medicin fås på mange måder og i flere styrker. Nogle gange kan man derfor med fordel få udskrevet en anden form for smertestillende eller en anden form for antibiotica, fordi barnet bedre vil kunne indtage dette. Smertestillende kan f.eks. gives som ...

Annonce

... stikpiller, der føres ind i endetarmen, så barnet ikke behøver synke hverken mixtur eller tabletter. Antibiotika kan også nogle gange (desværre ikke altid) gives anderledes, så barnet f.eks. får en mindre mængde af gangen, som barnet lettere kan kapere.

Det er derfor altid en rigtig god idé at tale med lægen om, hvorvidt det der udskrives er det mest hensigtsmæssige, både i forhold til barnets sygdom, men også i forhold til indgift. Nogle gange kan man nemlig godt finde en alternativ løsning.

Og ellers er det sådan, at barnet nogle gange må holdes, når medicinen skal gives - det er nødvendigt, også selvom det er hårdt. Alternativet kan jo være at barnet bliver indlagt og skal have lagt drop osv. for at få medicin derigennem og det kan jo også meget hurtigt, komme til at virke som et overgreb - det kan altså være som at vælge mellem pest og kolera ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis jeres dreng kan sutte på et bolche eller en lille vingummi eller lignende - kan han det? Så kan det være en god idé, at give ham en sådan i munden inden I skal give ham næsespray. Det fjerner den grimme smag og fjerner også fokus lidt fra det ubehagelige.

Læs i øvrigt min artikel "At give børn medicin", som du finder i min artikelsamling.

Rigtig god bedring med ham, rigtig god jul og dejligt at høre, at du er glad for min side :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland