Svar: Er det normalt?
2. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære forældre
Det kunne godt lyde som om at jeres dreng har haft en mave-tarminfektion, som enten kunne være en Rota-virus eller f.eks. Adenovirus, som ofte er en langvarig infektion, det vil sige at den godt kan vare i op mod en måned ... Forkølelse kan også have en sammenhæng her.
Det er fint at I har fået afføringen kontrolleret, det kan dog virke lidt mærkeligt, at de ikke har fundet noget .. Modsat tænker jeg også at jeg som sygeplejestuderende altid lærte "Man skal tage 3 på hinanden følgende prøver" og det har man jo ikke gjort i jeres tilfælde. Hvorom alting er, så lyder det som om at jeres dreng er lidt i bedring nu og lægen er ikke bekymret, når han ser jeres dreng.
Det er naturligvis meget vigtigt at I er opmærksomme på hygiejnen, at både I selv og jeres dreng skal have vasket hænder efter bleskift, puslepladsen må gerne sprittes af efter skiftning, vaskefade osv. skal også holdes rene. At være ekstra opmærksomme på hygiejne er en rigtig fornuftig ting.
Derudover tænker jeg at I må forsøge at sammensætte hans mad bedst muligt i forhold til hans mave. Hold lidt igen med for meget frisk frugt og når I giver ham frugt, så giv ham f.eks. revne æbler eller banan. Hold jer fra f.eks. sveskemos og abrikosmos. Med den alder han har, må han ikke få særlig meget komælk, men en lille smule sker der ikke noget ved - prøv derfor at tilbyde ham lidt tykmælk eller A38 så han på den måde får lidt mælkesyrebakterier ned i maven, kom evt. revne æbler eller banan på.
Giv ham evt. lidt lysere brødskorpe i hånden, f.eks. skorpen fra et franskbrød, som han kan opbløde med spyt og gnaske lidt i. Hold lidt igen med kål og andre grøntsager som normalt sætter godt gang i maven, prøv i stedet at gå lidt tilbage til den mos I startede med kartoffelmos med gulerod, blomkål og broccoli.
Med hensyn til hvorvidt det er normalt med afføring 4-5 gange dagligt, så kan det godt være normalt i jeres drengs alder, fordi hans mavetarm system generelt skal vænnes til skemad og variation af fødevarer, men det kan også være for meget. Det afhænger helt af hvordan afføringen ser ud og hvordan han generelt har det.
Hvis han bliver ammet rigtig meget og generelt er inde i en periode hvor han drikker mere mælk end han spiser skemad, så kan det også påvirke hans afføring, som naturligt bliver tyndere.
Og med hensyn til afføring om natten, så er det lidt svært at gøre noget ved dette, med mindre du har en helt klar fornemmelse af, at det hænger sammen med amning. Når han ammes, så laver han i bleen ... Nu hvor han er 6 måneder gammel, behøver han jo i princippet ikke længere mælk om natten, men kan fint klare sig med amning ved putning, omkring midnat og næste morgen tidlig. Ved ikke at amme ham hele natten igennem, kan du måske undgå afføringer om natten ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej og giver lidt ro, fortsat god bedring med ham og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske