Er det normalt?

2. december 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Er det normalt?

Hej Helen

Vi har et spørgsmål omkring vores søns fordøjelse. Han er næsten 7 mdr. og fik for 2½ uge siden diarre, der startede med blod i aff., hvilket vi selvfølgelig blev meget forskrækkede over, selvom det kun var 2 gange. Lægen sagde dog, at det kunne komme af en virus, og vi har siden sendt prøver til ssi. Han havde aff. 8-10 gange i døgnet, og vågnede tit om natten og var meget ulykkelig med mavekneb.

Desværre var de første prøver ikke tjekket for virus, men kun for bakterier, med negativt svar. Derfor blev der sendt prøver ind igen, men der tror jeg, at det var begyndt at klinge af, og de har heller ikke kunnet finde noget. Vi har fået at vide, at vi (2 dage før hans diarre begyndte) var sammen med et barn, der havde rota-virus, så det virker jo nærliggende at det er det, selvom ingen andre i familien har haft det!!! Men hvis det er ved at være væk, kan de vel ikke finde virus???

Meeen, så er det at jeg undrer mig. For inden alt dette var han på en gang om dagen, og nu er han stadig på 4-5 gange i døgnet. Konsistensen virker oftest normal, dog nyfødt-gul-agtig en gang imellem. Det svinger meget, hvor påvirket han er, når han skal på. Nogle gange er der ingenting – andre gange er han meget ulykkelig. Det giver os udfordringer, for når han skal på om aftenen og natten, så vågner han helt og er vågen i 1½ - 2 timer. Det påvirker hans og vores søvn - rytme er ...

Annonce

... der heller ikke så meget af.

Inden alt dette fik han 1 x grød og 2 x mos om dagen, men vi blev banket tilbage og han fik bare grød og rigtig meget bryst. For en uge siden blev han så forkølet med feber og i weekenden er den første tand kommet og den næste på vej, så han har heller ikke rigtig villet spise :-(. Det går bedre nu, hvor han typisk får:

tidlig morgen: ammes
morgen: havregrød + ammes
frokost: grød el mos + ammes
eftermiddag: frugtmos
aften: grød el. mos + ammes
puttes: ammes

Han er blevet ammet flere gange i løbet af aften og nat, idet han søger faktisk søger brystet for at komme af med aff. Vores spørgsmål er så:

1. Er det normalt at være på 4-5 gange om dagen?
2. Nogle gange er jeg stadig i tvivl om han har diarre, men kan det være, hvis han er ammet rigtig meget at det er lidt mere tyndt?
3. Kan man på nogen måde påvirke, at de ikke skal på om natten. Det er jo enormt forstyrrende for hele familien, da han ender med at vågne og græde og så siden vil lege. Han vågner ved mavekneb inden han kommer på.

Måske er jeg bare hysterisk, men jeg bekymrer mig om det kan være noget alvorligt. Men vores læge fejer min bekymring væk, og samtidig er vi ved at være godt slidte, da vi ikke får ret megen nattesøvn. Han indhenter det jo bare om dagen.

Håber at du kan bringe os på sporet af lidt mere normale tilstande.

Hilsen
Lillemandens far og mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor