Svar: Vuggedød, mangler svar
12. april 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Ann
Tak for dit brev. Må jeg have lov at kondolere, det er en forfærdelig oplevelse du har været ude for og det gør mig meget ondt.
Jeg har fuld forståelse for din bekymring og det tror jeg bestemt også at de vil have på Holbæk sygehus, hvis og når du skal føde igen.
Det er rigtigt at man kan købe alarmer, som kan bruges i forbindelse med at 'tjekke' barnets vejrtrækning. Der fåes alarmer som sidder med en lille føler på barnet og der findes små madrasser, som barnet lægges på. Begge fungerer ved at alarmen går igang, hvis barnet ikke har trukket vejret i f.eks. 20 sekunder.
Så vidt jeg ved er der en børnafdeling på Holbæk sygehus, hvor de også behandler for tidligt fødte børn. Netop børn som er født før tid, har ofte problemer med vejrtrækningen og derfor har disse afdelinger også alarmer, som overvåger barnet. De fleste alarmer på afdelingerne er stationere, men mange afdelinger har også alarmer, som ovenstående beskrevet, og som man f.eks. låner, hvis ens barn er på vej hjem, og man lige vil køre lidt rundt på hospitalet inden, en tur i caféen osv. I enkelte tilfælde udlåner hospitalet disse alarmer, men det er ikke altid.
Så vidt jeg ved skulle der ikke være noget i vejen med de alarmer man selv kan anskaffe sig. Men hvis det blive relevant, vil de kunne rådgive dig på hospitalet.
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske