Svar: Trivsel - mellemørebetændelse igen igen

12. november 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Oskars Mor

Det er simpelthen så hårdt med efterår og vintermåneder fordi det er tiden med forkølelser, mellemørebetændelser, lungebetændelser osv. osv. Især med den alder Oskar har nu, så er det rigtig svært at undgå. Han sidder jo på gulvet, får let lidt træk, putter alt i munden osv. Jeg kan godt forstå I synes det er hårdt.

I skal naturligvis være opmærksomme på hygiejnen, det er vigtigt at ikke kun I men også Oskar får vasket hænder hver gang han bliver puslet, spiser osv. Det er også rigtig vigtigt at I søger for at han spiser varieret og får masser af vitaminer, proteiner osv. via kosten, som kan hjælpe ham lidt inde fra og så er det rigtig vigtigt at I sikrer jer at han ikke bliver kold.

Måske er uldundertøj en idé til Oskar. Uld er godt til at holde små børn varme, selvom barnet sveder holdes det fortsat tør og varm og uld hjælper således barnet til at holde en stabil temperatur. Uld er godt at bruge til børn der er lidt slanke ...

Annonce

... og som måske mangler fedtlag i kroppen, da det hjælper barnet til bedre at holde varmen. Faktisk siger man at uld holder 4 gange så godt på varmen som bomuld.

Et par små sutsko i skind, fløjl, velour eller lignende kan være rigtig godt til hans fødder, så han igen ikke fryser.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Der findes en bog der hedder "Ondt i øret - hvad kan der gøres", I finder den i min bogguide under 'Sygdom, behandling og handicap'. Den kan I måske bruge og finde lidt hjælp i. Den gennemgår alle de forskellige alternative behandlingsmuligheder, men beskriver også de mere lægefaglige behandlings muligheder.

Med hensyn til Oskars vægt og længde, så lyder dette normalt i forhold til hans alder, men for at få et billede af hvordan han vokser, vil jeg foreslå jer, at gå ind i 'Livets Bog' som du finder på medlemssiderne. Her kan du notere alle hans vægt og længdemål fra han var spæd og til nu, og se hvordan han ligger på kurven.

Fortsat rigtig god bedring med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge