Svar: Alternativ til panodil junior

8. november 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Rikke

Det er rigtigt at det har været oppe i medierne at der er parabener i Panodil Junior.

Det er sådan at det i flere former for medicin er tilladt at bruge parabener, som ikke er godkendt til fødevarer og en af begrundelserne for at gøre dette er at medicinen ofte indtages i meget begrænsede mængder og i meget korte perioder.

Glaxo Smith Kline, der producerer Panodil Junior mikstur oplyser at der ikke er nogen sundhedsrisiko ved at anvende Panodil Junior mikstur. Produktet indeholder parabener for at holde det fri for bakterier, gær og skimmelsvamp, da vandindholdet er højt er der grobund for bakterievækst. På nuværende tidspunkt findes der ingen alternativer til parabener.

Panodil Junior Mixtur er godkendt af lægemiddelstyrelsen og burde være sikkert at give sit barn.

Der findes så vidt jeg ved andet flydende præparat som hedder Pamol Oral opløsning 24 mg/ml. Det ...

Annonce

... indeholder det samme smertestillende stof (paracetamol) som Panodil Junior og har derfor samme virkning. Konserveringsmidlet i produktet er ifølge indlægssedlen et stof som hedder kaliumsorbat (E202) og er således et andet end de konserveringsmidler man finder i Panodil Junior Mixtur. Smagen er dog også anderledes, hvor Panodil Junior Mixtur smager af jordbær, så smager Pamol Oral opløsning af lakrids.

Et andet alternativ til mixtur kan naturligvis være at bruge suppositorier (stikpiller), jeg kender dog ikke til hvad slags konserveringsmidler der findes i disse. Du kan spørge på apoteket.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Tilsidst vil jeg lige sige at det smertestillede middel paracetamol som er det der findes i både Panodil, Pamol og Pinex skal bruges med forsigtighed til børn. Det skal ikke bare gives med løs hånd, da det kan have svære bivirkninger.

Jeg håber du kan bruge ovenstående, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!