Svar: Alternativ til panodil junior
8. november 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Det er rigtigt at det har været oppe i medierne at der er parabener i Panodil Junior.
Det er sådan at det i flere former for medicin er tilladt at bruge parabener, som ikke er godkendt til fødevarer og en af begrundelserne for at gøre dette er at medicinen ofte indtages i meget begrænsede mængder og i meget korte perioder.
Glaxo Smith Kline, der producerer Panodil Junior mikstur oplyser at der ikke er nogen sundhedsrisiko ved at anvende Panodil Junior mikstur. Produktet indeholder parabener for at holde det fri for bakterier, gær og skimmelsvamp, da vandindholdet er højt er der grobund for bakterievækst. På nuværende tidspunkt findes der ingen alternativer til parabener.
Panodil Junior Mixtur er godkendt af lægemiddelstyrelsen og burde være sikkert at give sit barn.
Der findes så vidt jeg ved andet flydende præparat som hedder Pamol Oral opløsning 24 mg/ml. Det indeholder det samme smertestillende stof (paracetamol) som Panodil Junior og har derfor samme virkning. Konserveringsmidlet i produktet er ifølge indlægssedlen et stof som hedder kaliumsorbat (E202) og er således et andet end de konserveringsmidler man finder i Panodil Junior Mixtur. Smagen er dog også anderledes, hvor Panodil Junior Mixtur smager af jordbær, så smager Pamol Oral opløsning af lakrids.
Et andet alternativ til mixtur kan naturligvis være at bruge suppositorier (stikpiller), jeg kender dog ikke til hvad slags konserveringsmidler der findes i disse. Du kan spørge på apoteket.
Tilsidst vil jeg lige sige at det smertestillede middel paracetamol som er det der findes i både Panodil, Pamol og Pinex skal bruges med forsigtighed til børn. Det skal ikke bare gives med løs hånd, da det kan have svære bivirkninger.
Jeg håber du kan bruge ovenstående, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske