Svar: Konstateret RS virus
12. april 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Maj
RS-virus er en forkølelsesvirus. Hos store børn fører RS-virus til en ganske almindelig forkølelse, mens mange børn under 3 år får astmatisk bronkitis. Det er sandsynligvis det, der er sket hos jeres datter, hvorfor I har fået en spacer til hende.
Mange forskellige virus kan give forkølelse. Ifølge Philip Skafte-Holm vil åragen til forkølelse skyldes RS-virus hos 25 børn ud af 100 undersøgte. Du kan derfor ikke vide, om en forkølelse skyldes den ene eller anden virus.
Da jeres datter ikke er ældre end hun er, kan hun godt få astmatisk bronkitis igen i forbindelse med en forkølelse. Nogle børn får også mellemørebetændelse eller lungebetændelse i forbindelse med en forkølelse, men det er ikke sikkert.
Du skal naturligvis sørge for at din datter får sin medicin, og samtidig undgå kulde og træk. Det er vigtigt at hun ikke fryser på hverken hænder eler fødder og det gælder både når hun sover ude og når hun er indendøre. Vær opmærksom på at der ofte er koldere ved gulvet, hvor hun naturligt opholder sig meget.
Hvis du ammer hende, så fortsæt endelig med det. Du kan også dryppe hendes næse med saltvand, som du kan købe som spray eller i små ampuller.
Frisk luft tager børn ingen skade af, men hun skal naturligvis ikke være ude, hvis hun har feber.
Du kan læse mere om RS-virus på sygeborn.dk, som du også finder i min linksamling.
God bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske