Svar: Konstateret RS virus

12. april 2004

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Maj

RS-virus er en forkølelsesvirus. Hos store børn fører RS-virus til en ganske almindelig forkølelse, mens mange børn under 3 år får astmatisk bronkitis. Det er sandsynligvis det, der er sket hos jeres datter, hvorfor I har fået en spacer til hende.

Mange forskellige virus kan give forkølelse. Ifølge Philip Skafte-Holm vil åragen til forkølelse skyldes RS-virus hos 25 børn ud af 100 undersøgte. Du kan derfor ikke vide, om en forkølelse skyldes den ene eller anden virus.

Da jeres datter ikke er ældre end hun er, kan hun godt få astmatisk bronkitis igen i forbindelse med en forkølelse. Nogle børn får også mellemørebetændelse eller lungebetændelse i forbindelse med en ...

Annonce

... forkølelse, men det er ikke sikkert.

Du skal naturligvis sørge for at din datter får sin medicin, og samtidig undgå kulde og træk. Det er vigtigt at hun ikke fryser på hverken hænder eler fødder og det gælder både når hun sover ude og når hun er indendøre. Vær opmærksom på at der ofte er koldere ved gulvet, hvor hun naturligt opholder sig meget.

Hvis du ammer hende, så fortsæt endelig med det. Du kan også dryppe hendes næse med saltvand, som du kan købe som spray eller i små ampuller.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Frisk luft tager børn ingen skade af, men hun skal naturligvis ikke være ude, hvis hun har feber.

Du kan læse mere om RS-virus på sygeborn.dk, som du også finder i min linksamling.

God bedring med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!