Svar: Spørgsmål om kranieknogler
12. april 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Vibeke
Det gør mig ondt at høre at du skal have disse bekymringer og jeg skal prøve at fortælle, hvad jeg ved, men jeg er jo ikke læge.
Kraniet er ved fødslen sat sammen af fire plader, som ligger ind mod hinanden og nogle gange lidt over hinanden. Det er praktisk at pladerne under fødslen kan 'bevæges' så barnet lettere kan komme ud. Efter fødslen rykker pladerne sig på plads og giver samtidig hjernen mulighed for at vokse.
Fontanellen er en åbning imellem de fire plader. Barnet har flere fontaneller, men den man normalt taler om sidder fortil, i midtlinien over panden. Den lukker sig ca omkring 1½ års alderen, men der kan være store individuelle forskelle, som kan være helt normale.
Hvis pladerne i kraniet lukker sig for tidligt, vil hjernens mulighed for at udvide sig være begrænset, og det kan naturligvis påvirke hjernens mange funktioner. Hvis kraniepladerne lukker sig for tidligt, så taler men om craniesynostose. Diagnostiserer man dette, så vil man gå ind og operere barnet, for at skabe mere plads.
Så vidt jeg ved, så er det på Rghospitalet og på Skejby at man udfører disse operationer. Røntgenundersøgelse er nødvendig og med til at give en vurdering af, hvorvidt der er tale om craniesynostose. Der ud fra vurderer man så behovet for en evt. operation.
Der findes flere sygdomme, som kan give sammenvoksede kranieknogler. Her er der tale om kromosomafvigelser, hvor barnet så ofte også har andre symptomer. Hvis din søn ikke har tegn på andet og trives så fint som du beskriver, så gør dette sig sikkert ikke gældende her, hvorofr jeg ville tage det helt roligt, men du skal naturligvis lade ham undersøge.
Jeg ønsker dig og din søde dreng fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske