Svar: Mælkeindtaget, løs afføring - Toddlers Diarrhea
21. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Lula
Toddlers Diarrhea er en fælles betegnelse for diarré hos småbørn, det ses mest hos børn i 1-2½ års alderen, men kan også ses hos børn helt ned i 6 måneders alderen og helt op til 4 års alderen. Der er tale om en kronisk tilstand og man bruger betegnelsen Toddlers Diarrhea eller tumlingediarre, når alle mulige forskellige årsager til diarre er udelukket.
Det vil sige at man skal undersøge barnet for infektioner (afføringsprøver), mad-intolerance og fødevareallergi og også tarmsygdomme skal være udelukket inden man kan tale om Toddlers Diarrhea.
Toddlers Diarrhea opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - ihvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.
Du skal være opmærksom på:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at bibeholde en vis mængde fedt i maden - altså fortsætte med at bruge en smørklat i havregrøden om morgenen, evt. tilbyde din datter sødmælk i stedet for letmælk og også medtænke smør på brødet, sovs osv.
Det vil også være en rigtig god idé at du fortsat koger grøntsager og ikke giver hende for meget rå-kost og at du fortsat tilbyder hende fiberholdigt brød, men brød uden hele kerner, for at lette optagelsen - også selvom hun ikke tygger.
Hun skal fortsat have frugt dagligt, men ikke meget store mængder og banan kan være en god idé og også lidt revne æbler på f.eks. tykmælk om eftermiddagen.
Giv hende ikke slik, saftevand og lignende søde sager
Med hensyn til mælkeindtaget, så lyder det som om at din datter er rigeligt dækket ind. Det er fint med 1-2 glas mælk i løbet af dagen og et surmælksprodukt - derudover dækkes hendes behov for calcium via sovs, ost osv. som indgår i den almindelig madlavning.
Omkring mælk til børn over 1 år, så skriver sundhedsstyrelsen blandt andet: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske