Svar: Mælkerester i afføringen
9. april 2004
Alder:
4 mdr.
Når børn bliver ammet og pludselig får tynd afføring eller afføringen ændrer udseende eller lugt, så skyldes det ofte at moderen har spist et eller andet, som hun ikke plejer.
I princippet kan du spise alt, men dog med måde, og barnets mave skal lige have tilvænningstid. Det vil sige at hvis man plejer at kunne kværne en hel plade marabou, så må man begynde i det små og nøjes med 4 stykker, som så øges til 6 stykker den næste dag osv.
Nogle børn reagerer, hvis moderen f.eks. har spist jordbær. Du kan sagtens spise jordbær, du skal bare ikke spise en hel bakke på en gang. Det samme gælder kål, låg, krydret mad og andre ting. Det er forskelligt hvordan barnet reagerer og nogle reagerer slet ikke.
Hvis din datter ikke bliver bedre, synes jeg du skal kontakte lægen, men sålænge hun ikke har feber og virker til at trives, må du se det an.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske