Svar: 3-dages feber?

30. marts 2004

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor

Man bliver altid urolig og bekymret, når ens barn ikke har det godt og derfor svarer jeg dig også med det samme, så du forhåbentlig kan gå en roligere nat i møde.

Det er rigtigt at man kan blive hypokonder af at læse for meget, men jeg vil alligevel foreslå dig at gå ind på sygebørn.dk hvor du kan læse om alle sygdomme, tandfrembrud osv. altså alt hvad der mere eller mindre kan komme til ens barn.

Det er rigtigt at tredages feber er en mulighed, din søn kan også være plaget af sit tandfrembrud som du selv er inde på. Han kan dog også have fået det der hedder RS-virus eller et 'anfald' af falsk strubehoste. Sidsnævnte er ikke til at tage fejl af, da hans hoste vil være søløveagtig.

Jeg synes det er i orden at du har givet ham lidt panodil, så han får slappet af og dermed får et par sammenhængende timer. Du skal dog være opmærksom på at panodil slår feberen ned og din søn kan derfor godt få temperaturforhøjelse igen, når panodilen holder op med at virke.

Hvis han er meget snottet, så ...

Annonce

... vil det være en god idé at han ikke ligger fladt ned, men at du eleverer hans hovedende på sengen lidt. Det kan du evt. gøre ved at lægge et ringbind eller en telefonbog under madrassen.

Hvis din søn får vejrtrækningsproblemer, så skal du kontakte lægen med det samme. Det gælder også, hvis du synes at han pludselig bliver slap og sløv.

Sørg for at give ham rigeligt at drikke. Du må også gerne give ham lidt is, hvis han gerne vil have det. Det kan hjælpe hvis han har lidt ondt i halsen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis I ikke har været forbi lægen og han har det på samme måde imorgen, så synes jeg at du skal få ham tjekket,- lyttet på lungerne og set i ørerne. I forbindelse med en forkølelse kan der sagtens komme noget og det at han har udslet og har hostet i 2 dage, tyder på at det er noget andet end tænder, altså at han har fået en infektion. Og det skal naturligvis behandles.

Sørg for at han ikke ligger alene i nat eller i hvert fald ligger i nærheden, så du kan følge med i hans velbefindende.

Rigtig god bedring med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder