Svar: Eksem under øjnene
24. marts 2004
Alder:
15 mdr.
Kære Morten
Børn kan jo få så meget forskelligt udslet, knopper osv. så det er meget svært at sige, hvad det kan være, når jeg ikke kan se jeres datter. Men vintereksem, eller en reaktion i huden pga kulde, lyder meget sandsynlig.
I er naturligvis ikke meet for at behandle med cortison creme og det forstår jeg godt. Men det er utrolig virksomt på eksem og derfor også det man må anbefale at bruge. Det har intet med væksthormon at gøre og vil derfor ikke påvirke jeres datter på den måde. Jeg skriver dette fordi det er mange forældres frygt.
I kan godt smøre jeres datter forsigtigt under øjnene, men cremen skal naturligvis ikke ind ved øjenkrogen. Derudover så er det en god idé at bruge en meget olieholdig creme. Simpelthen fordi en vandholdig creme om vinteren vil fryse og dermed gøre skaderne på huden større. Om sommeren er det derimod en god idé at bruge vandholdig creme, som huden kan ånde igennem.
Brug også gerne lidt olie i badevandet. Og sørg fro at holde hendes ansigt rent. Køb en blød svamp og vask hende med denne. Med den alder hun har er hun sikkert ikke så begejstret for dette, men det er vigtigt at eksemen også holdes ren.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske