Svar: Svækket appetit pga sygdom
22. marts 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Johanna
Det lyder bestemt ikke som om din datter er helt rask og jeg synes faktisk at det vil være relevant at du lige vender situationen med lægen igen. Hendes opkastninger/gylp kan naturligvis være en reaktion på penicillin kuren, men hun skulle jo meget gerne begynde at tage på i vægt og ikke tabe sig yderligere.
Om du helt skal springe gørden over afhønger af, hvordan hun har det med et. Hvis du skal nøde hende meget, for at få ende til at spise, så synes jeg du skal give hende en pause. Hvis det er dit indtryk at hun gylper som en reaktion på grøden, så synes jeg også at du skal holde en pause. Men hvis hun er glad for sin grød, så synes jeg godt at du kan bibeholde denne, samtidig med at du fortsat ammer så meget som muligt. Du kan evt. lave grøden på din egen mælk.
Det vil være en god idé at du fortsat holder hende til ved brystet, så amningen bibeholdes. Ved at amme hende hyppigt, kan du øge din mælkemængde. Det betyder ikke så meget, hvor længe hun dier, mere hvor hyppigt det er. De små måltider, kan måske også gøre at hun ikke gylper så meget, men nemmere kan kapere det.
Fortsat god bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske