Svar: Forkølet spædbarn

22. marts 2004

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Christina

Det er normalt at små børn bliver forkølet og en forkølelse kan godt tage uger. Hvis jeres datter får feber eller bliver generet yderligere i form af at hun mangler appetit eller virker til at få ondt, skal I søge læge igen.

Det kan være en god idé at købe saltvand på apoteket. Det fås som pipetter, hvor man drypper lidt i hvert næsebor eller som spray. Saltvandet svarer til jeres datters naturlige saltindhold i kroppen,- hvis du f.eks. tænker på tårer, så er disse også salte. Der er derfor ikke noget problem i at dryppe hendes næse med dette. Du kan med fordel bruge saltvand før hun skal sove og før hun spiser.

Du kan også købe en næsesuger. Det er en lille gummiballon med en studs, ofte er de blå eller hvide (den hvide er umiddelbart bedst, synes jeg). ...

Annonce

... Du klemmer ballonen sammen, sætter studsen fr næseboret og slipper ballonen, så suger den det snot ud, som din datter i kraft af sin alder ikke selv kan pudse ud.

Det kan også være en god idé at hæve hovedenden på den madras hun ligger i. Hvis hun ligger i liften kan det være nok at komme en sammenfoldet stofble under madrassen, så hovedet bliver let løftet. Det letter hende vejrtrækning.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Sørg også for at hun har det tilpas varmt. Hvis hun sveder meget, må du skifte tøj, så hun ikke er fugtig. Hvis hun savler meget, kan det være en god idé med en savlesmæk, som du også skifter hyppigt. Sørg for at hendes hænder, fødder og ansigt er varmt. Og vær opmærksom på at det ofte er koldt på gulvet i forhold til andre steder i rummet, og at hun ikke får træk.

God bedring med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne