Svar: Forkølet spædbarn
22. marts 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Christina
Det er normalt at små børn bliver forkølet og en forkølelse kan godt tage uger. Hvis jeres datter får feber eller bliver generet yderligere i form af at hun mangler appetit eller virker til at få ondt, skal I søge læge igen.
Det kan være en god idé at købe saltvand på apoteket. Det fås som pipetter, hvor man drypper lidt i hvert næsebor eller som spray. Saltvandet svarer til jeres datters naturlige saltindhold i kroppen,- hvis du f.eks. tænker på tårer, så er disse også salte. Der er derfor ikke noget problem i at dryppe hendes næse med dette. Du kan med fordel bruge saltvand før hun skal sove og før hun spiser.
Du kan også købe en næsesuger. Det er en lille gummiballon med en studs, ofte er de blå eller hvide (den hvide er umiddelbart bedst, synes jeg). Du klemmer ballonen sammen, sætter studsen fr næseboret og slipper ballonen, så suger den det snot ud, som din datter i kraft af sin alder ikke selv kan pudse ud.
Det kan også være en god idé at hæve hovedenden på den madras hun ligger i. Hvis hun ligger i liften kan det være nok at komme en sammenfoldet stofble under madrassen, så hovedet bliver let løftet. Det letter hende vejrtrækning.
Sørg også for at hun har det tilpas varmt. Hvis hun sveder meget, må du skifte tøj, så hun ikke er fugtig. Hvis hun savler meget, kan det være en god idé med en savlesmæk, som du også skifter hyppigt. Sørg for at hendes hænder, fødder og ansigt er varmt. Og vær opmærksom på at det ofte er koldt på gulvet i forhold til andre steder i rummet, og at hun ikke får træk.
God bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske