Svar: Søvn, natteskræk?
11. januar 2015
Alder:
15 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at jeres dreng reagerer som han gør på grund af drømmeaktivitet i den dybe søvn og dermed natteskræk… Jeg tænker dog, at det måske er mere sandsynligt, at det er overgangen fra ammestop og til egen seng, som er årsagen - at det har været et lidt for stort og voldsomt et skift for ham:)
Du fortæller jo, at du indtil for godt en uge siden ammede ham i søvn. Han faldt i søvn med brystet og sov uden problemer videre til næste morgen. Helt fint - ingen problemer i det. Men da du vælger at stoppe med amning, så betyder det, som jeg læser det, at han samtidig skal lære at falde i søvn selv og i egen seng. Det er altså noget helt andet, end han har været vant til. Det betyder, at han lige nu græder rigtig meget før han skal sove - og det kan meget vel være forklaringen på, at han vågner også og græder om natten.
Det er rigtigt, at en bamse, putteklud eller lignende godt kan fungere som substitut for mor og far (og brystet) på sigt. Men han skal introduceres for den gradvist og vil ikke tage imod den og acceptere den fra den ene dag til den anden. Samtidig med at amningen skal trappes ud, så skal hans nye substitut introduceres og stille og roligt fylde mere og mere…
Du skriver, at det måske går bedre nu, at det er lykkes at han falder i søvn selv, men først efter 35-40 minutters gråd, hvor I går frem og tilbage. Så måske er det ved at vende… Det lyder dog ikke sådan. Det lyder som om, at han nu begynder at blive rigtigt ked af at komme i seng, og det er skidt. Det er meget vigtigt, at det at skulle sove forbindes med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være en hyggestund, noget at se frem til. Hvis han lige nu er helt ulykkelig bare I nærmer jer hans værelse eller hans seng, så er I nødt til at stoppe. I stedet må han så blive puttet i jeres seng eller på en seng ved siden af jeres, så I kan lægge jer sammen med ham, give ham den tryghed og nærhed han tydeligt søger og først, når han igen er tryg ved at sove, så kan I arbejde på, at han lærer at sove i eget værelse.
Det vil være en god idé at have et aftenritual, hvor I spiser aftensmad sammen, herefter kommer han i bad, så tilbydes han en godnatgrød sammen med en kop lun mælk, får børstet tænder, og så skal han puttes. Hvis han lige nu er nødt til at ligge med jer tæt, så gør det. I kan med fordel introducere en godnathistorie. Det er vigtigt, at I ikke går fra ham, men at han kan stole på, at I er der. Prøv at sætte jer i sengen imens han ligger tæt ved siden af jer, læs højt, vis ham billeder i bogen, lad ham falde til ro med jeres stemme. Når han kan falde i søvn på denne måde, så overfører I ritualet til hans egen seng, han putte som han plejer, I sidder stadig og læser for ham, alt er som det plejer at være, bortset fra at han nu ligger i sin seng. Han kan være helt rolig og tryg, fordi han kender det nye ritual. Små skridt, hvor han hele tiden får mulighed for at følge med:
1 - være tryg ved at sove
2 - indføre fast putterutine, puttebamse, putteklud, godnathistorie
2 - øge afstanden mellem jer stille og roligt - f.eks.fra at I ligger hos ham, til at I sidder hos ham, imens han ligger hos jer, han ligger ved siden af jer, og I sidder og læser, han ligger i egen seng og I sidder på en stol og læser…
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 13.5 time i døgnet. Det fleste børn begynder at trives med kun en lur dagligt og sover her en længere middagslur på f.eks. 2.5-3 timer og nattesøvnen varer så knap 11 timer. Sover han mere om dagen vil hans nattesøvn naturligt ofte være lidt kortere, men det er helt okay.
Det spiller dog også ind, hvordan søvnen forløber. Det handler ikke kun om timer, men også om, hvorvidt kvaliteten af søvnen er god. Og hvis han lige nu ikke sover særlig godt, vågner, græder, er oprigtigt ked af det, drømmer rigtig meget osv. så vil hans søvn naturligt ikke give ham samme overskud, som hvis han sov rigtig godt og derfor kan han godt virke mere træt om dagen.
Jeg håber at I kan bruge disse tanker lidt videre og at det hjælper lidt videre på vej.
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske