Svar: Smid bleen
6. marts 2004
Alder:
3 år
Kære Mette Steenberg
Umiddelbart synes jeg det vil være synd at din søn skal have ble på igen, når han selv har bedt om at slippe for dette.
I øjeblikket er det næsten umuligt at undgå uheld. Simpelthen fordi vinterperioden kræver mere tøj og det er sværere at få af i tide. Fra din søn mærker at han skal tisse og til det kommer, går der ikke lang tid. Det er derfor vigtigt at du fortæller ham at han skal sige til. Når han så siger til, så må du hjælpe ham med det samme og sker der uheld alligevel, så skæld ikke ud over dette.
Sørg for at hans tøj er så nemt som muligt at få af og på. Undgå bukser med knapper og lynlås i en periode, undgå brug af livrem og seler osv. Hjælp ham på toilettet før han skal sove, ude at lege osv. Brug dig selv som rollemodel. Han vil gerne gøre det samme som han ser du gør og det vil sige at I går på toilettet og ikke kun ham.
Hvis der er sket et eller andet i familien, omgangskreds, institution eller andet sted, som påvirker ham på den måde at han pludselig har sævrt ved at overskue renligheden, så må I prøve at løse dette problem. Lyt til ham og forsøg at forstå ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske