Svar: Renlig, men også om natten?
5. juli 2006
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Hannah
At blive renlig er jo en proces, som man modnes til og det er helt normalt at børn er renlige om dagen, før de er det om natten.
At din datter selv har sagt til og gerne vilhave bleen af, er det bedste udgangspunkt for samarbejde og det lyder jo som om hun virkelig er indstillet på at hun ikke længere vil bruge ble. Derfor tænker jeg at det et eller andet sted så også er synd at påtvinge hende bleen.
Men jeg kan godt forstå dit dilemma. For min holdning er også at det klart er rarere med en succesoplevelse i form af en tør ble, end at vågne op i en våd seng. Men det kan jo være svært at forklare en på på 3. Så hvad gør en klog....
Tja...Jeg ville nok i første omgang prøve at lade hende sove uden ble. Jeg synes det er synd at give hende bleen på, når hun sover, da det skal være et samarbejde I har. I stedet ville jeg tage hende op, når jeg selv gik i seng, få hende til at tisse af der. Samtidig ville jeg nok komme noget plastik ind under lagnet, så ikke hele sengen blev gennemvædet, hvis uheldet skulle ske.
Hvis hun gentagne gange vågner i en våd seng, så synes jeg I skal tale med hende om muligheden for at bruge ble om natten og stadig ikke bruge den om dagen. Hvis hun selv oplever ubehag ved at vågne i en våd seng, så vil hun måske godt gå på kompromis og være med til en natble.
Det er rigtigt at der sker mange ting i hendes dagligdag, men måske er netop børnehavestarten det skub der skulle til. Nu er hun en stor pige og "store piger bruger ikke ble". Så måske er det ikke så tosset at de to ting for hende falder sammen.
Jeg synes derfor I skal give hende en chance og lade det komme an på en prøve i en periode. Og går det ikke så snak med hende om at få en natble.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske