Svar: Renlig, men også om natten?

5. juli 2006

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Hannah

At blive renlig er jo en proces, som man modnes til og det er helt normalt at børn er renlige om dagen, før de er det om natten.

At din datter selv har sagt til og gerne vilhave bleen af, er det bedste udgangspunkt for samarbejde og det lyder jo som om hun virkelig er indstillet på at hun ikke længere vil bruge ble. Derfor tænker jeg at det et eller andet sted så også er synd at påtvinge hende bleen.

Men jeg kan godt forstå dit dilemma. For min holdning er også at det klart er rarere med en succesoplevelse i form af en tør ble, end at vågne op i en våd seng. Men det kan jo være svært at forklare en på på 3. Så hvad gør en klog....

Tja...Jeg ville nok i første omgang prøve at lade hende sove uden ble. Jeg synes det er synd at give hende bleen på, når hun sover, da det skal være et samarbejde I har. I stedet ville jeg tage hende op, når jeg selv ...

Annonce

... gik i seng, få hende til at tisse af der. Samtidig ville jeg nok komme noget plastik ind under lagnet, så ikke hele sengen blev gennemvædet, hvis uheldet skulle ske.

Hvis hun gentagne gange vågner i en våd seng, så synes jeg I skal tale med hende om muligheden for at bruge ble om natten og stadig ikke bruge den om dagen. Hvis hun selv oplever ubehag ved at vågne i en våd seng, så vil hun måske godt gå på kompromis og være med til en natble.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er rigtigt at der sker mange ting i hendes dagligdag, men måske er netop børnehavestarten det skub der skulle til. Nu er hun en stor pige og "store piger bruger ikke ble". Så måske er det ikke så tosset at de to ting for hende falder sammen.

Jeg synes derfor I skal give hende en chance og lade det komme an på en prøve i en periode. Og går det ikke så snak med hende om at få en natble.

Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre