Svar: Renlig om natten

30. januar 2024

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Kære Caro

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring renlighed :)

Det er helt normalt, at din dreng i en alder af 4.5 år stadig har brug for sin ble om natten. Det er derfor vigtigt, at du bliver ved med at give ham bleen på. Bleen er tryghed og sikkerhed for ham - det er ikke rart at blive vækket, fordi man tisser, og det vil afbryde hans søvn, hvis han vågner op i en våd seng. Det har han ingen glæde af, og det hjælper ham ikke til at blive renlig tidligere - så det vil være rigtigt synd for ham:)

Der er flere faktorer, som spiller ind på at kunne holde sig om natten:

- Arvelighed har f.eks. noget at sige - hvis du eller hans far har været sengevæder som børn, så er der større sandsynlighed for, at jeres børn også bliver det.

- Høj natlig urinproduktion. Hjernen producere ADH (antidiuretisk hormon), som nedsætter vores urinproduktion om natten. Nogle børn er længere tid om at udvikle evnen til at producere nok af dette hormon, og derfor kan de ikke holde sig om natten.

- Lille blærekapacitet. Nogle børn har en urinblære, der ikke kan rumme den mængde urin, som udskilles om natten. Dette kan sagtens ske, selvom der produceres tilstrækkeligt med ADH. Det er barnets hjerne, som styrer, hvor meget blæren kan rumme, og som skal reagere på signalet om, at blæren er fuld, så det er tid til at vågne og gå på toilettet.

At tisse i sengen om natten er derfor et biologisk problem, og det skyldes ikke, at din dreng sover så tungt, at han ikke kan vågne, når han skal tisse. Eller at hans ble suger så meget, at han ...

Annonce

... ikke mærker, når han tisser.

Det er først, hvis han er blevet 5 år gammel, og stadig tisser hyppigt om natten, at du bør søge læge. Sammen med lægen kan man så finde ud af, om jeres dreng har brug for hjælp, og hvilken hjælp han vil have brug for.

Hvis lægen skønner, at jeres dreng har en normal blærefunktion, og hans problem skyldes, at han endnu ikke selv producerer ADH, så kan man starte hormonbehandling.

Hvis hans problem er høj natlig urinproduktion og lille blærekapacitet, så kan man behandle med en alarm/ringeapparat.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Lægen kan også vælge at henvise jer til børneafdelingen.

Din dreng er kun 4.5 år gammel, og du fortæller, at han enkelte nætter har haft en tør ble, og at du oplever, at hans tisseri generelt virker aftagende. Det er rigtig godt. Det tyder på, at det stille og roligt kommer, han har naturligt brug for lidt mere tid.

Det kan sagtens være, at han ikke når at slippe natbleen til sin 5års fødselsdag, og det vil også være helt okay. Hvis han er 5 år gammel, og ikke har problemer med, at hans ble bliver fyldt om natten, så behøver du ikke gøre noget med det samme, men kan godt se tiden lidt an. De fleste børn har dog glæde af behandlingen før 6 års alderen, hvor de ofte begynder i skole, og derfor bliver naturligt mere bevidste om, at de bruger ble om natten.

Lige nu lyder det dog som om, at du skal se tiden lidt an, ikke gøre et større nummer ud af det, men blot give ham natbleen på:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!